حسن شریعتمداری: جو بایدن برای فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی متحدین بین المللی زیادی خواهد یافت

در جمهوری اسلامی سپاه پاسداران فکر می کند که هر مذاکره ای صورت گیرد بر سر سرنوشت او خواهد بود، که البته در این رابطه حق هم دارد چون مذاکرات بعدی بر  سر برنامه موشکی رژیم  و اینکه در منطقه ماجرایی نباید بکند کارهایی که در حقیقت رل درجه یک سپاه است، خواهد بود.

 

حسن شریعتمداری دبیرکل شورای مدیریت گذار در برنامه پنجره ای رو به خانه پدری از تلویزیون ایران فردا در مورد انتخابات ریاست جمهوری امریکا می گوید:

اساس ما در شورای مدیریت گذار بر این است که خودمان را در امور داخلی هیچ کشوری ذینفع نمی دانیم و به تصمیمات مردم آن کشور، درست یا غلط، احترام می گذاریم. امروز (بتدریج) واضح می شود که آقای جو بایدن رئیس جمهور بعدی امریکا خواهد شد، هر چند هنوز امکانانی وجود دارد که (اینطور) نباشد ولی به احتمال قوی وی رئیس جمهوری بعدی امریکا است.

دبیرکل شورای مدیریت گذار در ادامه تاکید کرد که از لحاظ دیپلماتیک دبیرکل جریان سیاسی هستم که ادعای جایگزینی نظام جمهوری اسلامی را دارد. از این نظر باید بهترین روابط را با همه روسای جمهور و شاهان دنیا داشته باشیم و وظایف خودمان را انجام می دهیم.

آقای شریعتمداری در مورد اقدامات احتمالی جو بایدن در رابطه با جمهوری اسلامی گفت: بایدن برای فشار حداکثری بر حکومت ایران  متحدین بین المللی زیادی خواهد یافت. اگرچه ممکن است که اینجا و آنجا در مقابل رژیم نرمش نشان دهد تا آنها را تشویق به مذاکره کند اما باید پرسید مذاکره بر سر چیست؟ یکی از نقاط کور در جریان این مذاکرات تحریم های موشکی رژیم است که در سال ۲۰۲۳ پایان می یابد و در سال ۲۰۲۵ هم کلیه تحریم ها برداشته می شوند. از دیگر موضوعات مورد بحث سپاه و ماجرایی های آن در منطقه است که برای اینکار آقای بایدن متحدین اروپایی را به احتمال قوی در کنار خود خواهد داشت. بنابراین اوضاع چنانکه پاره ای از هموطنان و بخصوص مقامات جمهوری اسلامی می خواهند پیش نخواهد رفت.

ایشان در رابطه با این سوال که بایدن چه پیشنهاداتی را باید روی میز مذاکره با جمهوری اسلامی بگذارد پاسخ داد: اولا در جمهوری اسلامی سپاه پاسداران فکر می کند که هر مذاکره ای صورت گیرد بر سر سرنوشت او خواهد بود، که البته در این رابطه حق هم دارد چون مذاکرات بعدی بر  سر برنامه موشکی رژیم و اینکه در منطقه ماجرایی نباید بکند کارهایی که در حقیقت رل درجه یک سپاه است، خواهد بود. بنابراین سپاه سعی می کند که مذاکرات زمانی جدی شود که یک سپاهی در مسند امور قرار گرفته باشد. البته ممکن است خامنه ای از اینکه همه چیز در دست سپاه قرار گیرد بترسد و مانع آن شود. اما در هر حال سپاه می گوید ظریف و دولت روحانی نماینده من نیستند.

آقای شریعتمداری در ادامه صحبت خود نتیجه گیری کرد: از این نظر در جمهوری اسلامی اجماعی بر سر اینکه چه کسی و راجع به چه چیزی و اینکه آیا اصولا باید مذاکره ای آغاز شود وجود ندارد. چون در ایران یک بافت در هم تنیده از مافیا وجود دارد که از وضعیت نه جنگ و نه مذاکره سود می برد و ادامه این وضعیت برای آنها ایده ال است.

مشروح این گفتگو را در اینجا مشاهده کنید: