وضعیت بغرنج دستفروشان در تعطیلی دو هفته‌ای مشاغل پایتخت

‍ دستفروشان در نقاط مختلف شهر تهران، اجازه فعالیت ندارند، این در حالیست که برنامه خاصی هم برای کمک به آنها وجود ندارد.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، تعطیلی دو هفته‌ای برخی مشاغل در پایتخت و سایر شهرها با وضعیت قرمز کرونا، امرار معاش کارگران غیررسمی و آسیب‌پذیر را با دشواری بسیار مواجه کرده است.

یکی از این گروه‌های آسیب پذیر، دستفروشان هستند که معمولاً با بساط کردن در حاشیه بازارها و خیابان‌های پرتردد شهرهای بزرگ، نان درمی‌آورند؛ حالا با تعطیلی بازارها و اصناف، کار دستفروشان به تمامی تعطیل شده است؛ این در حالیست که دولت یا نهادهای مختلف، هیچ برنامه مدونی برای حمایت از این قشر ندارند.

یکی از دستفروشان که سال‌ها در محدوده بازار بزرگ تهران فعالیت می‌کند؛ در این رابطه می‌گوید: اگر چند روز یا دو هفته کار نکنم، زندگی خانواده‌ام به دشواری برمی‌خورد؛ من سالهاست که با همین بساط کردن و فروش اجناس به صورت دستفروشی زندگی می‌کنم و راه دیگری برای امرار معاش ندارم.

او تاکید می‌کند: در عین آگاهی از خطرات کرونا، چون «چاره‌ای ندارد» مجبور است به خیابان بیاید و در هر شرایطی بساط کند.

در عین حال، بیست و هشتم آبان ماه، زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران درباره تعطیلی دوهفته‌ای پایتخت به دلیل شرایط کرونا و مشکلات مالی برخی از خانواده‌ها مانند دستفروشان و کارگران اظهار داشته است: دولت باید کمک‌های لازم معیشتی و مالی را به این افراد داشته باشد و مدیریت شهری هم تلاش کرده اقدامی در راستای فعالیت‌های خود انجام دهد.

وی افزود: تعطیلی دو هفته‌ای در تهران شامل تعطیلی فعالیت دستفروشان هم خواهد بود و شورای شهر در همه زمینه‌ها کاملاً تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا است.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: پس از شیوع کرونا طی دو مرحله کمک‌هایی از طریق بنیاد مستضعفان به برخی از دستفروشان پایتخت ارائه شد، ولی پس از آن درخواست‌های مجدد ما از بنیاد مستضعفان بدون پاسخ مانده است.

وی گفت: اخیراً طی نامه و تماس با بنیاد مستضعفان درخواست کمک از این بنیاد برای دستفروشان پایتخت داشته‌ایم ولی متأسفانه نتیجه‌ای حاصل نشده و امیدواریم اقداماتی در این زمینه ایجاد شود.

پیش از این بنیاد مستضعفان، کمک هایی به برخی دستفروشان پایتخت ارائه داده است اما به نظر می رسد این کمک ها ناکافی بوده است؛ چراکه بررسی های میدانی نشان می دهد ماهها بعد از شروع کرونا، همچنان دستفروشان در سطح شهر و در متروی تهران حضور دارند و با در خطر قرار دادن جان خود، شهروندان دیگر را نیز در معرض خطر جدی قرار می دهند.

دستفروشان که در دسته‌ها و گروه‌های مختلف جای می‌گیرند، مدعی هستند اگر کمک بلاعوض و مکفی به آنها داده شود به اندازه‌ای که بتوانند هزینه‌های ماهانه خانواده را تامین کنند، دیگر در این شرایط خطرناک به دستفروشی ادامه نخواهند داد.