استقرار بمب افکن های بی-۵۲ آمریکا در منطقه سنتکام خاورمیانه؛ خطر درگیری نظامی، ناخدا محمد فارسی

تا هنگامی که رژیم فاسد اسلامی بر مردم ایران حکومت می کند، روی کار آمدن بایدن ها و یا ترامپ ها، حتی حمله نظامی به تأسیسات موشکی و اتمی رژیم، حلال مشکلات ما ایرانیان نخواهد بود.

 

ناخدا محمد فارسی

خبر گزاری رادیو فردا در دوم آذر ۱۳۹۹، از قول سنتکام خبری را انتشار داده که قابل تأمل است (۱). سنتکام در بیانیه‌ای خود ضمن اعلام این خبر تاکید کرده است، اعزام هواپیماهای بی-۵۲ به منطقه برای حفظ و حراست از ثبات و امنیت در منطقه و توانایی انتقال سریع نیروها به داخل، خارج و اطراف منطقه برای دستیابی، حفظ و کلید جلوگیری از اقدامات پرخاشگرانه احتمالی است. منظور فرمانده سنتکام ژنرال مکنزی از اقدامات پرخاشگرانه را اینگونه می توان تحلیل کرد که آمریکا قصد دارد نیروهای خود از منطقه و بخصوص عراق و افغانستان را کاهش دهد. این کاهش می‌تواند شبه نظامیان نیابتی رژیم اسلامی در عراق و افغانستان را تشویق به حملات بیشتری به تأسیسات آمریکا در منطقه نماید. در این راستا شاهد موشک پراکنی شبه نظامیان اصحاب الکهف به منطقه سبز بغداد در هفته گذشته و حمله موشکی حوثی های یمن، ۳ آذر ۱۳۹۹، هنگام پایان نشست اقتصادی جی-۲۰ در عربستان سعودی بوده ایم . شاهد تجربه تلخ خارج شدن نظامیان آمریکایی از جنگ ویتنام هم بوده ایم که بصورت رقت باری انجام شد، بنا براین، آمریکا برای خروج خود از خاورمیانه مجدداً مرتکب چنین اشتباهی نخواهد شد۰

در این راستا  ژنرال کنت مکنزی، فرمانده سنتکام روز پنجشنبه در مصاحبه ای اعلام کرد علیرغم حملات احمقانه ایذایی توسط شبه نظامیان نیابتی رژیم اسلامی ایران در عراق و یمن و سوریه  بمنظور بی‌ثبات کننده منطقه، رژیم اسلامی در موقعیت بسیار ضعیفی قرار دارد و از نظر وی رژیم تا حد زیادی مهار شده است. فرمانده سنتکام افزوده است رژیم بخوبی دریافته است که از رویارویی با نیروهای نظامی آمریکا در منطقه نتیجه خوبی برایشان عاید نخواهد شد و به همین دلیل است که اخیراً شاهد کاهش این تنش‌ها در دریا و حملات علیه آمریکا در عراق بوده ایم. این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوم آذر به نقل از مقام‌های عراقی گزارش داد که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، از گروه‌ها شبه نظامی شیعه عراقی خواسته تا استقرار دولت بایدن، آتش‌بس با آمریکا را ادامه دهند.

از طرفی در اخبار شنیده می‌شود که نخست وزیر اسرائیل هنگامی که وزیر امور خارجه آمریکا آقای پمپئو در عربستان سعودی بود پنهانی به کشور عربستان سعودی سفری داشته و همراه با آقای پمپئو با شاهزاده محمد بن سلمان گفتگو داشته‌اند. اگر چه وزیر امور خارجه عربستان سعودی این ملاقات را تلویحا تکذیب کرد، امآ خبرگزاری واشنگتن پست (۲) در تاریخ ۳ اذر ۱۳۹۹ مسافرت نتانیاهو را یک سفر تاریخی به عربستان سعودی دانسته که مقامات اطلاعاتی آنرا تایید کرده‌اند. مناشه امیر تحلیلگر سیاسی اسرائیلی نیز در مصاحبه با چشم انداز در ایران اینترنشنال نه تنها مسافرت آقای نتانیاهو را تأیید کرد، بلکه گفته است این چندمین بار است که نخست وزیر اسرائیل از عربستان سعودی دیدن می کند و این مسافرت او چیز تازه ای نیست!

طبق نشریه اسرائیلی وای نت، نتانیاهو اواخر روز یکشنبه ساعاتی را در شهر ساحلی نئوم عربستان سعودی گذراند و در آنجا با محمد بن سلمان ولیعهد و مایک پمپئو وزیر امور خارجه ملاقات کرد. گفته می شود  یوسی کوهن، رئیس موساد، آژانس جاسوسی اسرائیل، یکی از شخصیت های اصلی در تلاش برای ایجاد روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی، نتانیاهو را همراهی کرده است. شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود ، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، با تأکید بر اینکه “تنها مقامات حاضر آمریکایی و سعودی بودند”، این دیدار را تکذیب کرد. عربستان سعودی بانفوذترین کشور در جهان عرب است، و برقراری روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و عربستان سعودی می تواند سیاست خارجی کشورهای خاورمیانه را تحت‌الشعاع قرار دهد.

می توان گمانه زد در صورت برقراری روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و پادشاهی عربستان سعودی، امکان فروش تجهیزات نظامی اسرائیلی به این کشور از جمله سیستم‌های پدافند هوایی اسرائیلی را آسان نماید. اسرائیل با تجربه چندین ساله در برابر حملات موشکی از طرف شبه نظامیان نوار غزه و جنوب لبنان، توانسته سیستم‌های پدافند هوایی بسیار کارامدی را طراحی، ساخته و عملیاتی نماید که بنام ( گنبد آهنین) شناخته می‌شوند. افزون بر این اسرائیل سامانه دیگری برای نابود کردن موشک های بالستیک و دوربرد دشمن که به سوی اسرائیل شلیک می شود را بطور موفقیت آمیزی آزمایش کرده است. این سامانه ضد هوایی اسرائیل به نام “ختس ۲” به مفهوم پیکان دو می باشد که در کنار سامانه دیگری به نام ختس ۳ باید موشک هایی را که از خاک دشمن بسوی اسرائیل شلیک می شود و دارای کلاهک انفجاری می باشد، پیش از آن که وارد حریم هوایی اسرائیل شود، در هوا شکار کرده و آن را منفجر کند. استقرار اینگونه سیستم‌های پدافندی در نقاط استراتژیکی عربستان سعودی مانند تأسیسات نفتی آرامکو، حملات موشک از طریق حوثی های یمن و یا دیگر شبه نظامیان نیابتی رژیم اسلامی ایران را خنثی خواهد کرد۰

وضعیت شبه نظامیان نیابتی رژیم در عراق، یمن، سوریه و لبنان غیر قابل پیش بینی است و انتظار نمی رود مسافرت پنهانی سردار اسماعیل قاآنی به عراق و سوریه و ملاقات با شبه نظامیان نیابتی رژیم اثری بر تثبیت وضعیت نا بسامان خاورمیانه داشته باشد. در این راستا، ۲ آذر ۱۳۹۹، ژنرال یحیی ساریا سخنگوی حوثی های یمن خبر از پرتاب یک فروند موشک بالدار «قدس۲» به تأسیسات ذخایر نفتی آرامکو در بندر جده واقع در دریای سرخ داد. این حمله آشکار توسط موشک ساخت رژیم اسلامی ایران به تأسیسات عربستان سعودی قابل تأمل، و می‌تواند نوعی اعلان جنگ باشد. هرچند به نظر نمی رسد رژیم اسلامی ایران به دنبال آن باشد که آمریکا را در شرایط کنونی تحریک به حمله نظامی کند، حتی در مقیاسی محدود.

خبرگزاری شرق الاوسط اعزام بمب افکن های بی-۵۲ را آماده شدن نیروهای ائتلاف برای رویارویی نظامی در سطح بالایی دانسته است. ملاقات نخست وزیر اسرائیل با سران پادشاهی سعودی، گمانه زنی پیرامون حمله اسرائیل به تأسیسات اتمی و موشکی ایران را نیز افزایش داده است. ولی نظر ژنرال مکنزی فرمانده «سنتکام» پیرامون هدف اعزام هواپیماهای بی-۵۲ به منطقه، برای «حفظ و حراست از ثبات و امنیت در منطقه و توانایی انتقال سریع نیروها به داخل، خارج و اطراف منطقه و جلوگیری از اقدامات پرخاشگرانه احتمالی شبه نظامیان نیابتی رژیم اسلامی ایران » محتمل تر است.

همرزمان گرامی مراتب بالا تحلیلی سیاسی بر آشفته بازار وضعیت اسفبار خاورمیانه متأثر از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. اکثر سازمان های سیاسی ایران مشغول بررسی و تحلیل تحولات احتمالی در سیاست خارجی  رئیس جمهور جدید آمریکا هستند. آیا این تحولات می‌تواند اثری مثبت بر وضعیت اسفبار زندگی مردم ایران باشد؟ بعید به نظر می رسد. تا هنگامی که رژیم فاسد اسلامی بر مردم ایران حکومت می کند، روی کار آمدن بایدن ها و یا ترامپ ها، حتی حمله نظامی به تأسیسات موشکی و اتمی رژیم، حلال مشکلات ما ایرانیان نخواهد بود. ما مردم ایران باید دست در دست یکدیگر گذاشته و با همگامی و همکاری با یکدیگر از رژیم ملایان حاکم براین عبور کنیم. گذار از رژیم فاسد اسلامی تنها توسط خود مردم ایران امکان پذیر است. لازم است به مقاومت مدنی خود ادامه دهیم، اعتصابات سراسری و تظاهرات میدانی باید ادامه یابد تا از طریق نافرمانی مدنی از رژیم عبور کنیم. سازمانهای سیاسی داخل و خارج از کشور نیز ناگزیرند دست از تک روی ها برداشته، متحد و یکپارچه صدای مردم ایران شوند.

پاینده ایران

۲۵ نوامبر ۲۰۲۰

https://www.radiofarda.com/a/b52-mission-middle-east-centcom/30962721.htm (۱)

https://www.washingtonpost.com/world/middle_east/saudi-yemen-missile-jiddah-missile/2020/11/23/138f3278-2d5c-11eb-9dd6-2d0179981719_story.html (۲)