دستورالعمل جدید سازمان بین‌المللی کار برای جلوگیری از مرگ‌ومیر کارگران/ دولت‌ها ما را یاری دهند!

سازمان بین‌المللی کار با هدف جلوگیری از مرگ‌ومیر ناشی از سوانح کار، دستورالعمل جدیدی را صادر کرده است ولی برخی از دولت‌ها آن را مسدود کرده‌اند.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از کنفدراسیون بین‌المللی کار فرانسه، سازمان بین‌المللی کار در دستورالعملی اعلام کرد، تمامی کارگران باید از حق سلامت و ایمنی در محیط کار برخوردار باشند. درخواست این نهاد بین‌المللی درباره ایمنی کارگران، با مخالفت اتحادیه‌های صنفی کارفرمایی روبرو و در ماه نوامبر مسدود شد.

«شارون بارو» دبیرکل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری می‌گوید: سالانه حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از کارگران جهان به دلیل سوانح در محل کار، جان خودشان را از دست می‌دهند. مرگ کارگران در محل کار تنها به دلیل سوانح نیست، بلکه شیوع بیماری نیز یکی از عوامل مرگ‌ومیر کارگران است.

او ادامه داد: میلیون‌ها نفر در محل کار آسیب می‌بینند یا دچار نقص عضو می‌شوند. عدم توجه به ایمنی کارگران در محل کار می‌تواند عامل بیماری آنها در درازمدت شود. متاسفانه شیوع کرونا نیز مزید بر علت شده و مشکلات ناشی از فقدان ایمنی کارگران در محل کار را دو چندان کرده است.

دستورالعمل جدید سازمان بین‌المللی کار به حق ایمن بودن کارگران در برابر سوانح مرگبار کار، ایمنی آنها در برابر مواد شیمیایی و مصون ماندن از خطرات توجه کرده است و تمامی این موارد را از حقوق اساسی کارگران می‌داند.

این نهاد بین‌المللی در اساسنامه جدید خود به آزادی کارگران در محل کار، آزادی انجمن‌های کارگری، مطالبه‌گری جمعی، جلوگیری از تبعیض و حمایت از کودکان کار توجه کرده است.

تمامی موارد فوق‌الذکر، بندهای دستورالعمل اجتماعی جدید سازمان بین‌المللی کار هستند؛ اجرای این قرارداد در دوران کرونا لازم و ضروری است.

اگرچه اقدامات سازمان بهداشت جهانی برای مهار و کنترل ویروس کرونا بسیار مهم است اما این نهاد بین‌المللی باید به بهداشت عمومی کارگاه‌ها توجه بیشتری کند تا از شیوع عفونت به جامعه جلوگیری کند.

دبیرکل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری می‌گوید: سلامت و ایمنی محل کار بسیار مهم و ضروری است. سلامت کارگران و نمایندگان اتحادیه آن‌ها باید در تصمیمات کنترل و پیشگیری کرونا مورد توجه نهادهای بین‌المللی قرار گیرد. برخی از کارفرمایان و دولت‌ها با هدف منافع اقتصادی بیشتر، دستورالعمل جدید سازمان بین‌المللی کار را متوقف می‌کنند ولی نباید تصور کنند می‌توانند این دستورالعمل را از بین ببرند.

بارن در پایان گفت: ما از دولت‌های سراسر جهان می‌خواهیم دستورالعمل سازمان بین‌المللی کار در خصوص ایمنی محیط کار را اجرا کنند و ما را در حفاظت کارگران از مرگ‌ومیر براثر سوانح کاری و بیماری یاری دهند.