گمانه زنی ها پیرامون ترور محسن فخری زاده

اینگونه گمانه زنی ها باعث نگرانی کشورهای جهان و بروز جنگی بین ایران و اسرائیل گردیده، و نگرانی از آن است که اگر درگیری نظامی بوجود آید بالطبع پای آمریکا و یا ائتلافی که شامل آمریکا نیز باشد به میان کشیده خواهد شد.

 

ناخدا محمد فارسی، عضو شورای مدیریت گذار

خبرگزاری رادیو فردا روز سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ بررسی ای را ارایه داده است که هنوز هیچ کشور یا گروهی مسئولیت ترور محسن فخری زاده را به عهده نگرفته است. مقام‌های ایران می‌گویند٬ «نشانه‌های جدی مسئولیت اسرائیل» در ترور محسن فخری‌زاده وجود دارد (۱). اما منبع مستندی وجود ندارد که ترور را بطور جدی به اسرائیل ارتباط دهد. در دهه گذشته تعدادی از دانشمندان و پژوهشگران اتمی رژیم اسلامی در ایران ترور شده اند و در آن هنگام هم نشانه بطرف اسرائیل بود ولی اسرائیل که مظنون به ترور بود سکوت کرده، و از خود دفاعی نکرد. البته باید یادآور شد کشوری مانند اسرائیل که مورد تهدید به نابودی از طرف رژیم اسلامی است از این گمانه زنی ها نیز بهره برداری کند.

اینگونه گمانه زنی ها باعث نگرانی کشورهای جهان و بروز جنگی بین ایران و اسرائیل گردیده، و نگرانی از آن است که اگر درگیری نظامی بوجود آید بالطبع پای آمریکا و یا ائتلافی که شامل آمریکا نیز باشد به میان کشیده خواهد شد. در این راستا دبیرکل سازمان ملل به ترور محسن فخری‌زاده واکنش نشان داد و خواهان خویشتن‌داری شده و گفت، «می‌بایست از هرگونه اقدامی که موجب تشدید تنش در منطقه ‌شود، خودداری کرد».

سران سیاسی و سپاهی رژیم انگشت را به طرف اسرائیل و آمریکا نشانه رفته و تهدید به انتقام نموده‌اند. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۱۳۹۰ در گزارشی نوشته بود که محسن فخری‌زاده، مقام اجرائی برنامه موسوم به «آماد» در ایران است که در حیطه مواد منفجره و فنون تجهیز موشک برای سوار کردن کلاهک‌های جنگی فعال بوده است. اسرائیل بارها اعلان کرده است به هیچ وجه اجازه اتمی شدن رژیم اسلامی در ایران را نخواهد داد. رژیم بارها از طریق سران سپاه پاسداران و همچنین رهبر رژیم اسلامی و چندین رئیس جمهور قبلی رژیم، کشور اسرائیل را نه تنها به رسمیت نشناخته بلکه بعنوان غده سرطانی تهدید به نابودی کرده اند. در این راستا رژیم با شرکت در جنگ داخلی سوریه کوشش کرده نیروهای نظامی سپاه پاسداران را در نزدیک مرزهای اسرائیل مستقر کند تا در فرصت مناسب تهدید به نابودی اسرائیل را عملی کند. در این رابطه شاهد برقراری قرارگاه و انبارهای مهمات و موشکی رژیم در سوریه و لبنان بوده ایم که مورد تهاجم نیروی هوایی اسرائیل قرار گرفته و منهدم شده‌اند.

جالب توجه است که شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست ایران را برای محکوم کردن ترور محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری‌های وزارت دفاع ایران را نپذیرفت و تنها دبیر کل سازمان ملل آقای آنتونیو گوترش به ترور واکنش نشان داده و بدون نام بردن از کشوری خواهان خویشتن داری شده است. کارنامه سیاست خارجی رژیم اسلامی ایران در چندین سال گذشته در دنیا و به ویژه  در خاورمیانه نشان می‌دهد که رژیم با پرورش تروریستهای نیابتی و هزینه بسیار بالا در نگهداری آنها در کشورهای خاورمیانه، منطقه را ناآرام و متشنج کرده و دست از تهدید نابودی اسرائیل برنداشته است. از طرفی علیرغم هشدارهای جهانی و توافقنامه برجام، رژیم به تحقیقات هسته ای خود ادامه داده و این نشانگر آن است که رژیم پروژه ساخت بمب اتمی خود را رها نکرده است.

پیرامون ترور فخری‌زاده سران رژیم اسلامی هر یک سناریویی را ارایه داده‌اند، که بیانگر شکاف عمیق در سیستم اطلاعاتی و امنیتی رژیم است. می توان گمانه زد محسن فخری‌زاده قربانی اختلافات درونی سیستم امنیتی رژیم شده باشد. در این رابطه فرمانده سپاه پاسداران رژیم حسین سلامی بلافاصله پس از ترور فخری‌زاده اعلام کرد که مسئولان ترور را نابود خواهند کرد که بیانگر آن بود که رژیم بخواهد اقدامات تلافی جویانه ای را مشابه کشته شدن فرمانده سپاه قدس سردار قاسم سلیمانی انجام دهد؛ اقدام رژیم در راستای حذف قاسم سلیمان حمله موشکی به پایگاه آمریکایی الاسد در استان الانبار عراق بود. اما این خبر توسط سخنگوی سپاه پاسداران سردار رمضانی تکذیب شد.

گمانه دیگر در ارتباط با ترور فخری زاده توسط سردار شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی رژیم این است، که حمله بکل از نوع کنترل از راه دور بوده و گروه دفاعی خبرگزاری فارس برای پشتوانه دادن به لاطائلات سردار شمخانی، انواع و اقسام سامانه تیربار های اتوماتیک و نحوه کاربری  آنها را در این خبرگزاری به نمایش گذارده است. خبرگزاری فارس میگوید «با پیگیری ماجرا به اطلاعاتی دست یافتند که حکایت از استفاده از سلاح اتوماتیک (تیربار) دارد که بر روی یک خودروی وانت نصب شده بود و تیراندازی به سمت خودروی شهید فخری‌زاده به وسیله این تیربار صورت گرفته است.» این در حالی است که فرانک گاردنر خبرنگار امنیتی بی بی سی، ۱ سپتامبر ۲۰۲۰، (۲) تحلیلی ارایه داده است که برای کارگزاری این گونه تیربار ها بر روی خودرو و تمرین لازم لااقل به سه ماه وقت لازم است. بنابراین چگونه میتوان تصور کرد این سامانه را در خیابانی منتهی به میدان خلیج فارس شهرک آبسرد دماوند قرارداد و برنامه ریزی لازم انجام داد، و از دید سازمانهای امنیتی رژیم هم پوشیده بماند! به یقین سخنان شمخانی پایه و اساس ندارد و تنها برای سرپوش گذاشتن بر آشفتگی سیستم اطلاعاتی و امنیتی رژیم می‌باشد.

روزنامه الشرق‌الاوسط، هم گفته‌های علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی را بازتاب داده که اجرای عملیات ترور محسن فخری‌زاده توسط سلاح خودکار انجام گرفته است. به نوشته این روزنامه، هیچ منبع رسمی دیگری در ایران در مورد آنچه علی شمخانی گفته، نظری نداده است. روزنامه الریاض دیگر روزنامه سعودی، ضمن گزارشی تفسیری در مورد ترور محسن فخری‌زاده می‌نویسد، در ترورهای پیشین دانشمندان اتمی در ایران، حکومت ایران آمریکا و اسرائیل را تهدید به انتقام کرد، اما در عمل قربانیان این تهدیدها شهروندان کشورهای عرب بوده اند،‌ کنایه ای که رژیم ایران تنها تهدید می کند، دروغگویی می کند ولی در عمل با اقدامات تروریستی در کشورهای عربی مانند عراق، سوریه، لنبان و یمن شهروندان عرب توسط عمال رژیم مانند شبه نظامیان حشد الشعبی ترور می‌شوند. روزنامه لبنانی النهار هم بخشی از گفته‌های علی شمخانی که سازمان مجاهدین خلق ایران را به ترور محسن فخری‌زاده متهم کرده بود بازتاب داد است.

با توجه به سناریوهای ارایه شده، بهترین گمانه آن است که ممکن است رژیم به دلیلی که تاکنون نا مشخص است، خود به ترور محسن فخری‌زاده دست یازیده باشد.

ایران سربلند

۵ دسامبر ۲۰۲۰

https://www.radiofarda.com/a/un-securitycouncil-fakhrizadeh/30979487.html (۱)

https://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-55128970 (۲)