فعالیت داوطلبانه، فرصت یا تهدید

جمعیت امام علی به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های داوطلب‌پذیر در سطح ملی و بین‌المللی، توانسته در میان داوطلبان احساس تعلق بالایی ایجاد نماید.

 

هرگز در طول تاریخ، عدالت و آبادی و صلح و آزادی، بدون تلاش مسئولانه و عاشقانه میسر نبوده. نگاهی به کتاب حیات بشر بر این سیاره، نشان می‌دهد سرنوشت انسان‌ها و جوامع در بیشتر مواقع، به دست افراد و جریاناتی دستخوش تغییرات عمیق و ارزشمند شده که برای خود رسالتی قائل بوده و انجام رسالت خود را منوط به تأمین منافع شخصی خویش نساخته‌اند.

در جامعه‌ای که شانه خالی کردن از بار مسئولیت، به یک پاندمیِ فراگیر در عملکردها تبدیل شده و فجایعی چون خودکشی دانش‌آموزان، کشته شدن کولبران، خودسوزی زنان، اعتیاد نوزادان و کودکان، خشونت علیه زنان، ازدواج اجباری و دیگر اشکال به استثمار گرفتن کودکان، دائما تکرار می‌شوند، «فعالیت داوطلبانه»، کیمیایی گرانقدر است و انسان‌هایی که علیرغم تمام فشارهای مادی و روانی، علیه روحیه خودخواهی رایج طغیان کرده و زمان و توان خود را به کاهش آلام همنوعانشان اختصاص می‌دهند، بزرگانِ این زمانه‌اند که اغلب نیز در بی‌نام و نشانیِ مطلق، روزگار می‌گذرانند.

فعالیت داوطلبانه مراتب گوناگونی دارد و آن مرتبتی که در جامعه و جهانِ ما بیشتر شناخته شده، به ارائه خدمات مقطعی در برهه خاصی از زمان محدود می‌شود یا در نظر گرفتن زمانی اندک به صورت ماهانه و برای انجام صرفا یک یا چند کار مشخص. همچنین در افکار عمومی، زندگی شخصی فرد داوطلب، در تفکیک و فاصله‌ای معین از فعالیت‌های داوطلبانه‌اش قرار دارد.

اما فعالیت داوطلبانه گاه آن‌قدر در زندگی افراد اهمیت می‌یابد که سایر بخش‌های زندگی از آن سمت‌وسو می‌گیرد. داوطلبانی که متحد با هم، در لحظات سخت زندگی دیگران، چون آسیب‌های سخت اجتماعی، زلزله، سیل و… برای یاری‌رسانی حاضر می‌شوند، گاه از اعضای یک خانواده به یکدیگر نزدیک‌ترند.

در گیرودار مسائل ایجادشده برای جمعیت امام علی، جمع زیادی از داوطلبان این سازمان مردم‌نهاد که آماج تهمت و حمله قرار گرفته بود، همچون اعضای خانواده در کنار هم ایستادند و از این نهاد مردمی حمایت کردند.

این امر حکایت از آن دارد که جمعیت به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های داوطلب‌پذیر در سطح ملی و بین‌المللی، توانسته در میان داوطلبان‌ احساس تعلق بالایی ایجاد نماید.

تاکنون هزاران نفر در این سازمان مردم‌نهاد فعالیت داوطلبانه داشته‌اند. تجربه فعالیت داوطلبانه در زندگی، هر چند کوتاه باشد، می‌تواند تا آخر عمر بر شیوه تفکر و زندگی انسان‌ها تاثیرگذار باشد. فعالیت داوطلبانه می‌تواند مطالبه‌گری و شیوه‌های آن را در شهروندان نهادینه کند و آن‌ها ر ا در هر جایگاهی به افرادی مسئولیت‌پذیر‌تر مبدل سازد.

روز پنجم دسامبر و روز جهانی داوطلب است و داوطلبان جمعیت امام علی(ع) در این مناسبت، قطعا این سوال را با خود مرور می‌کنند که چرا آن‌چه در تمام دنیا باعث تشویق و امتیاز برای افراد است، باعث تهدید گردیده و فعالیت‌های شفاف و خیرخواهانه این جمع کماکان با مانع‌تراشی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها مواجه است؟

🆔@imamalisociety

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»