آیا درگیری نهایی بین ایران و ایالات متحده اجتناب پذیر است؟

نه ایالات متحده و نه ایران علاقه ای به پیمودن دوباره همان راهی ندارند که آنان را در ماه ژانویه به لبه پرتگاه یک درگیری کامل  نزدیک کرد.

 

نشنال اینترست: برای آغاز یک درگیری دیگر در خاورمیانه ،آخرین چیزی که واشنگتن به آن احتیاج دارد ایجاد یک سناریو است. کشته شدن محسن فخری زاده نمونه بارز از این امر است و به ما یادآوری می کند که تا چه اندازه  اوضاع می تواند به سرعت از کنترل خارج شود. همچنین یادآور نیاز مبرم و فوری به عقل سلیم در سیاست خارجی ایالات متحده است. آیا  جو بایدن می تواند تغییری در مورد ایران ایجاد کند؟تقریباً یک سال پس از کشته شدن ژنرال ایرانی، قاسم سلیمانی در اثر حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در حومه فرودگاه بین المللی بغداد، ایرانیان با این خبر مواجه شدند که یکی از دانشمندان برجسته هسته ای آنها به نام محسن فخری زاده در خارج از تهران ترور شده است. تصور می شود که اسرائیل مسئول این عملیات باشد.

البته با توجه به عملیات قبلی موساد علیه برنامه هسته ای تهران طی دهه گذشته، تصور نادرستی نیست. اما سوای این موضوع ،که عملیات ترور فخری زاده توسط چه کسی برنامه ریزی و اجرا شده باشد، بالا رفتن میزان تنش تا مرز آغاز جنگ، نکته ای مهم تر است . هنگامی که آخرین بار شاهد چنین وضعیتی بودیم در ماه ژانویه بود. هر چند دولت ترامپ توانست بدون مرگ حتی یکی از سربازان ایالات متحده، سر و ته بحران را جمع کند، اما بیش از ۱۰۰ سرباز آمریکایی به دلیل حمله موشکی بالستیک تلافی جویانه ایران به نیروهای آمریکایی در عراق، دچار آسیب مغزی شدند.

دولت ایران از زمان ترور فخری زاده در خشم است. اگر بتوان موضوعی یافت که تندروها، محافظه کاران، و اصلاح طلبان را در سیستم ایران به هم نزدیک کند، انجام حمله توسط یک قدرت خارجی علیه منافع ایران است. این به ویژه در مواردی اتفاق می افتد که هدف، یک ایرانی مشهور مانند سلیمانی یا فخری زاده باشد. علی خامنه ای، قول مجازات قطعی بر علیه عاملان ترور فخری زاده را داده است.

به ظاهر هنوز هستند سیاستمداران ایرانی که علاقه ای به خطر کردن ندارند. دولت روحانی چشم به تقویم دارد و امید به یک تنش زدائی کوچک با واشنگتن را دارد. جو بایدن هم  کمتر از دو ماه دیگر سکان قدرت را به دست خواهد گرفت، این شاید به این معنی باشد که مبارزات طولانی با فشار حداکثری بر علیه اقتصاد تهران به زودی می تواند پایان یابد. حسن روحانی رئیس و محمد جواد ظریف هر دو علناً از دولت بایدن خواسته اند که دوباره به برجام برگردد. ظریف این دعوت را در حالی مطرح کرد که در گفتگوی خود با یک خبرگزاری ایرانی تکرار کرد که واشنگتن و تهران اختلافات اساسی دارند. دست کم دو کشور می توانند در جهت بهبود روابط به عنوان گام اول، قدمی بردارند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده اظهار داشت که رئیس جمهور منتخب برای بازگشت ایالات متحده به برجام در صورت بازگشت ایران از تخلفات قبلی خود، آماده است.

نه ایالات متحده و نه ایران علاقه ای به پیمودن دوباره همان راهی ندارند که آنان را در ماه ژانویه به لبه پرتگاه یک درگیری کامل  نزدیک کرد.

منبع: نشنال اینترست

برگرفته از سایت بالاترین

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»