نیروهای اطلاعاتی ایران مسئول نقشه آدم‌ربایی حبیب اسیود کعبی در استانبول

ترجمه اختصاصی از شورای مدیریت گذار

ترکیه می‌گوید نیروهای اطلاعاتی ایران مسئول نقشه آدمربایی حبیب اسیود کعبی در استانبول بوده‌اند.

در گزارشی که واشنگتن پست روز گذشته منتشر کرد، با یکی از دوستان حبیب کعبی صحبت شده و او اظهار کرده است که هیچ یک از نزدیکان آقای کعبی از سفر او به ترکیه خبر نداشتند.

حبیب اسیود کعبی تنها دو روز بعد از حضور در استانبول، در تلویزیون دولتی ایران اعترافات اجباری علیه خود انجام داد و گروه تحت رهبری خود را مسئول حمله دو سال قبل به رژه نیروهای مسلح در اهواز اعلام کرد.

پس از این اتفاق مقامات اطلاعاتی ترکیه برای اولین‌بار روز گذشته جزئیاتی از کشفیات خود را منتشر کردند. بر اساس اظهارات یک مقام رسمی اطلاعاتی ترکیه، حبیب اسیود کعبی به وسیله یک زن با نام اختصاری س.صابرین به ترکیه کشانده شده، در ملاقات با آن زن با دارو بی‌هوش شده و در نهایت به وسیله یک قاچاقچی ایرانی شناخته شده مواد مخدر از مرز عبور داده و به ماموران ایرانی تحویل داده شده است.

قاچاقچی مذکور ناجی شریفی زیندشتی نام دارد که در سال ۲۰۰۷ به دلیل در اختیار داشتن ۷۵ کیلوگرم هروئین بازداشت و زندانی شده بود. او یک بار دیگر هم در سال ۲۰۱۸ با اتهام قتل به مدت ۶ ماه در بازداشت بود که به دلیل نقص مدارک آزاد شد.

در روزهای گذشته نیروهای امنیتی ترکیه حداقل ۱۱ شهروند این کشور را در ارتباط با ربایش آقای کعبی بازداشت کرده‌اند اما به دلیل این که این تحقیقات در حال حاضر ادامه دارد، جزئیات زیادی در رابطه با بازداشت‌ها منتشر نشده است اما بر اساس تخمین ترکیه، شخص زیندشتی که کماکان فراری است احتمالا در ایران حضور دارد.

در روز نهم اکتبر که حبیب اسیود کعبی به استانبول رسید، تعدادی از افراد تیم ربایش حین خرید دستبند پلاستیکی از یک ابزار فروشی در استانبول مشاهده شده‌اند.

بر اساس گفته یکی از نزدیکان حبیب اسیود کعبی که خود را تحت عنوان کعبی به واشنگتن پست معرفی کرده، حبیب اسیود کعبی از حدود ۴ سال قبل با خانم س.صابرین ارتباط شخصی داشته و مبلغ یکصدهزار یورو هم از او به عنوان قرض دریافت کرده بوده. بر اساس گفته‌های این منبع، سفر اخیر آقای اسیود کعبی به استانبول هم برای دریافت یک قرض مجدد بوده است.

بعد از قتل سعید کریمیان در سال ۲۰۱۷ که آن هم به وسیله یکی از نزدیکان ناجی شریفی زیندشتی انجام شد و قتل مسعود مولوی در سال گذشته که به گفته مقامات ترکیه به وسیله عوامل مرتبط با کنسولگری ایران صورت گرفت، ربایش حبیب اسیود کعبی، سومین عملیات رده بالای نیروهای اطلاعاتی ایران در خاک ترکیه است و این ممکن است باعث تیرگی روابط ایران و ترکیه شود.