گزارش اعتراضات کارگران، مزدبگیران و فرودستان در هفته ای که گذشت- مجید ناصری

تهیه و تنظیم: مجید ناصری، عضو کارگروه کارگران، مزدبگیران و فرودستان شورای مدیریت گذار

دوشنبه ۸ دی    
تجمع اعتراضی تعدادی از رانندگان اتوبوس بین شهری ارومیه مقابل مجلس

عدم پرداخت مطالبات رانندگان توسط شهرداری ارومیه ناوگان اتوبوسرانی ارومیه را فلج کرده است. مردم سرگردان و رانندگان معترض هستند. هفته پیش شهردار ارومیه دیدار نمایشی با رانندگان بخش خصوصی داشته و خبر از حل مشکلات آنها داده بود.  اما این رانندگان  امروز به دلیل برآورده نشدن خواسته های خود و بدقولی‌ها مکرر شهردار و عدم پرداخت مطالبات خود اعتراضشان را به مقابل مجلس کشاندند.

تجمع  اعتراضی آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی در یزد  

 آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی سال ۹۲ تا ۹۸ که خواستار وضعیت استخدامی شان  هستند  که جلوی درب استانداری یزد تجمع  اعتراضی برگزار کردند.

خصوصی‌سازی پایان تلخی برای کارگران قند ورامین قدیمی‌ترین کارخانه قند خاورمیانه رقم زد

با تعطیلی کارخانه قند ورامین، کارگران آن بیکار شدند و بخشی از چرخه تولید قند و شکر کشور از مدار خارج شد. اهمیت کارخانه قند ورامین که تأسیس آن به سال ۱۳۱۳ بازمی‌گردد، در ایجاد ارتزاق ورامینی‌ها تا حدی بود که محله‌ای از شهر ورامین به نام محله کارخانه قند نام‌گذاری شد و بسیاری از کارگران اسبق آن و فرزندان و نوه‌هایشان از سال‌های قبل در این محل زیسته‌اند، اما این کارخانه باعظمت یکی دو دهه است که هرروز کوچک‌تر شده و سرانجام پس از نزدیک به ۹ دهه فعالیت با مشکل قطع زنجیره تولید مواجه و تعطیل شد.کارخانه قند ورامین با عنوان هویت اقتصادی و قدیمی‌ترین کارخانه قند ورامین، ایران و خاورمیانه این روزها تعطیل است و سکوت عجیب کارخانه یادآور بیکاری ۱۵۰۰ کارگر است.

سه شنبه ٩ دی 
اعتراضات دامنه‌دار کارگرانِ بندر ماهشهر

جمعی از کارگران مناطق آزاد و ویژه بندر ماهشهر بار دیگر صبح روز دوشنبه 8 دیماه در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود و همچنین اجرای طرح طبقه بندی مشاغل سخت و زیان آور در این منطقه شدند. به گفته یکی از کارگران معترض،علیرغم برگزاری جلسات متعدد در کمیسیون کارگری شهرستان بندر ماهشهر و تصویب چند مصوبه کارگری، عملا کمکی به رفع مشکلات کارگران نشده است. این کارگر  با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی شهرستان بندر ماهشهر و بندر خمینی در استان خوزستان، افزود «با وجود اینکه این دو منطقه برای صنعت و تجارت کشور بسیار استراتژیک محسوب می‌شوند، اما کارگران شاغل در آن‌ها و در کل کارگران مناطق آزاد و ویژه در شرایط سختی به سر می برند

کارکنان شرکتی بهداشت و درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی امروز سه شنبه  مقابل مجلس جمع کردند

آنها به انفعال وزارت بهداشت در تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان خود از شرکتی به قرارداد معین اعتراض دارند و می‌گویند که وزارت بهداشت باید تکلیف کادر شرکتی بهداشت و درمان کشور را مشخص کند. معترضان در همین حال به عدم افزایش ۵۰ درصدی فوق‌العاده ویژه‌ که از اول دی ماه برای نیروهای قراردادی، پیمانی و رسمی اعمال شده است، اعتراض دارند و می‌گویند به حکم #استخدام شرکتی از مزایای همکارانشان محروم مانده‌اند. 

آنها همچنین به اعمال نشدن افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری که برای کارکنان شرکتی بهداشت و درمان اجرا نشد، اعتراض دارند و می‌گویند وجود تبعیض در میان کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی آنها را ناامید کرده است.

چهارشنبه ١٠ دی 
تشدید دعوای جناح های  سیاسی بر سر مالکیت هفت تپه

مدیرعامل نیشکر هفت تپه از یک نماینده مجلس شکایت کرد. امید اسدبیگی مدیرعامل شرکت نیشکر هفت تپه و متهم ردیف اول پرونده اختلاس یک و نیم میلیارد دلار ارز از احمد نادری نماینده مجلس به خاطر سخنان او در مجلس درباره خلع ید از نیشکر هفت تپه شکایت کرد. سه‌شنبه ۹ دی ماه در جریان بحث مجلس در باره مجتمع نیشکر هفت تپه که با حضور فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد انجام شد، نمایندگان معترض سخن گفتند. احمد نادری یکی از نمایندگان به اتهامات وارد شده به امید اسدبیگی مدیرعامل شرکت نیشکر هفت تپه از جمله رشوه دهی به مقامات استان خوزستان و همسر استاندار در پرونده اختلاس ارزی استناد کرد و او را اَبَرمتهم ارزی خواند.

وزیر اقتصاد از روند خصوصی‌سازی هفت تپه دفاع کرد و آن را بازگشت‌ناپذیر خواند. اکثریت نمایندگان توضیحات وزیر اقتصاد را ناکافی خوانده و به او کارت زرد دادند. به‌ گفته‌ یکی از نمایندگان، خواست استیضاح وزیر اقتصاد با امضای ۸۰ نماینده به‌زودی به رئیس مجلس تقدیم می‌شود..

در پی سخنان احمد نادری نماینده مجلس، شکایت امید اسدبیگی بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۹ دی ماه ثبت شد و موضوع آن «توهین، اتهام و افترا، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب» این نماینده عنوان شد..

هفتمین روز اعتصاب صدها معلم خريد خدمت يزد در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی و معیشتی 

حدود یک هفته است كه نزديك به 700 معلم خريد خدمتی يزد دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی و معیشتی دست از كار كشيده‌اند  و جمعی از معلمان خرید خدمتی یزد هم برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان راهی تهران شدند و روز یکشنبه ۷دی تجمعی مقابل مجلس برپاکردند.

اعتراض کشاورزان کارون به افزایش ۱۰ برابری آب بهای نخلستان‌ها

جمعی از کشاورزان نخیلات کارون با نوشتن نامه ای نسبت به افزایش آب‌بها نخلستانها از سازمان آب و برق خوزستان به استاندار شکایت کردند. سازمان آب ‌و برق در سال قبل بابت هر هکتار آب‌بها نخلستان‌های کشاورزان شهرستان کارون ۵۳ هزار تومان از کشاورزان دریافت می‌کرد و امسال آن را به ۵۵۰ هزار تومان افزایش داده است.

تجمع جمعی از اهالی اهواز بر روی پل سفید در اعتراض به انتقال آب کارون

یکی از فعالین محیط زیست در این تجمع که از سوی یک سازمان مردم نهاد برنامه‌ریزی شده می‌گوید: “انتقال آب کارون، امنیت_ملی را به خطر خواهد انداخت

پنجشنبه ١١ دی 
عوارض آزادراه‌ها ۲۰ تا ۴۰ درصد گران شد 

وزارت راه: نرخ عوارض عبور از آزادراه‌های کشور بین ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است؛ این بخشنامه از دیروز ۱۰ دیماه ۹۹ لازم‌الاجرا شده است.

رقم سبد معیشت سال آینده کارگران  ۹.۵ تا ۱۰ میلیون تومان 

تاجیک نماینده “کارگران” در شورای عالی کار: تبصره ۲ ماده ۴۱ قانون کار مشخص کرده است که باید حداقل دستمزد به اندازه‌ای باشد که هزینه معیشت یک  کارگر ساده را تأمین کند. وضعیت اقلام خوراکی و غیرخوراکی در سال گذشته و سال جاری را بررسی و  می‌کنیم و در نهایت اختلاف این اعداد به عنوان رقم سبد معیشت سال آینده مشخص می‌شود.  طبق بررسی‌های صورت گرفته ، رقم سبد معیشت سال آینده ۹.۵ تا ۱۰ میلیون تومان است. همواره نماینده‌های دولت و کارفرمایی به دنبال کوچک کردن این عدد و ما به دنبال واقعی‌تر کردن این عدد هستیم

کارکنان بیمارستان کوثر شیراز در اعتراض به بی حقوقی شان  دست به تجمع اعتراضی زدند آنها روی پلاکاردهایی  که در دست داشتند  مطالباتشان را درج کرده و خواهان پاسخگویی مسئولین شدند

جمعه ١٢ دی 
۲۳۰ کشته و زخمی؛ وضعیت کولبران در سال ١٣٩٩

سال ١٣٩٩ برای کولبران تنها سالی مرگ‌ بار به علت شیوع  ویروس کرونا نبود. در این سال همانند سال‌های پیش گذرگاه‌های مرزی کردستان از نوسود تا چالدران به قتل‌گاه کولبران تبدیل شد و شمار زیادی از کولبرانی که به امید  بدست آوردن لقمه‌ نانی بر سر سفره خانواده‌هایشان سینه کوهستان‌های را دریدند تا بتوانند به خانواده پاسخی داده باشند اما قربانی جان برای نان شدند  

گزارش سالانه وضعیت کارگران در سال ۲۰۲۰

۳۰ کارگر و فعال کارگری در تجمعات کارگری بازداشت شدند. ۴۵ فعال کارگری و کارگر به ۱۸۳ ماه حبس تعزیری و ۴۲ تن به ۳۱۰۸ ضربه شلاق محکوم شدند. ۴۲ تن به مراجع قضایی احضار شدند

۱۱۹۵  تن در سوانح کاری کشته و ۳۲۵۸ مورد دچار صدمات جسمی شدند

در سال ۲۰۲۰ دستکم ۴۷۳ تجمع کارگری و ۹۹ اعتصاب کارگری به وقوع پیوست

شنبه ١٣ دی
تجمع اعتراضی کارگران کارخانه حریر خوزستان 

صبح روز شنبه ۱۳ دیماه کارگران کارخانه حریر خوزستان در اعتراض به عدم تحقق وعده های مقامات در خصوص رسیدگی به مشکلات این کارخانه و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل دست به تجمع زدند. معترضان می گویند، ۴ سال پیش، وقتی مشکلات کارگری در کارخانه حریر خوزستان بالا گرفت، فرماندار شوش و استاندار خوزستان، اقدام به برگزاری جلسات و بحث و گفتگو با سهامداران پرداختند و در نهایت خبر از رفع مشکلات این کارخانه دادند. اما اکنون پس از گذشت 4 سال، همچنان همان مشکلات کارگران به قوت خود باقی است و باز هم مدیرعامل شستا برای دادن وعده‌هایی که چشم امیدی به عملی شدن آن وجود ندارد، از کارخانه حریر خوزستان بازدید به عمل می‌آورد

یکشنبه ۱۴ دی  
تجمع اهالی قره ورن میاندوآب برای جلوگیری از تخریب رودخانه زرینه رود

  اهالی قره ورن میاندوآب با تجمع اجازه ندادند خودروهایی که قصد برداشت شن و ماسه از بستر جیغاتی (زرینه رود) را داشتند فعالیت کنند، اهالی محلی معتقدند این کار موجب تخریب محیط زیست خواهد شد و به طبیعت آسیب می زند.

شماری از دست اندرکاران تئاتر، در مقابل ساختمان مجلس  دست به تجمع اعتراضی زدند

این افراد که به دلیل تعطیلی نمایش‌های تئاتر و تماشاخانه‌ها در بحران کرونا، با مشکلات معیشتی مواجه هستند، مطالبات خود را دریافت حقوق بیکاری و تسهیلاتِ بیمه و درمان و دارو، رفع خسارت‌های ناشی از کرونا، تخصیص کمک‌های مالی بلاعوض و وام‌های با سود کم، تخصیص بودجه حمایتی برای جلوگیری از تعطیلی روزافزون تئاترهای خصوصی و تعیین مستمری برای سرپرست خانوارهای کم‌بضاعت و پرداخت اجاره‌‌های معوقه‌ مسکن آنان، عنوان کردند

اعتراض سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی دستکم در شانزده شهر

امروز بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای : اراک، شیراز، خرم آباد، تبریز، کرمانشاه، اهواز، قزوین، کرج، مشهد، تهران، اصفهان، بجنورد، یزد، شیراز، شوش و سنندج در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل سازمان تامین اجتماعی شهرهای خود، دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشستگان معترض برخی از مطالبات خود را اجرای قانون همسان سازی حقوق، رفع مشکلات بیمه تکمیلی، پرداخت پاداش آخر سال، محاسبه سوابق مشاغل سخت و زیان آور در محاسبات متناسب سازی، عنوان کردند.

یکشنبه ۱۴ دی ماه ۱۳۹۹