اهداف پنهانی توقیف کشتی حامل اتانول کره جنوبی توسط سپاه پاسداران در آبهای تنگه هرمز، ناخدا محمد فارسی

کشتی حامل مایع شیمیایی اتانول کره جنوبی بنام هانکوک چیامی که از عربستان سعودی به بندر فجیره در حرکت بود توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف و به بندرعباس برده شد.ممکن بود تصور کرد که این کشتی بعلت شرایط جوی در خلیج فارس به اشتباه وارد آبهای سرزمینی ایران شده باشد! اما در صورت چنین اشتباهی، دلیل لازم و کافی برای توقیف آن نیست، بنابراین در پس پرده باید طرح دیگری نهفته باشد. بررسی می‌کنیم:

 

ناخدا محمد فارسی

در دو هفته گذشته که مصادف با سالروز کشته شدن سردار قاسم سلیمانی است، سران سیاسی و سپاهی رژیم فریاد ها برآورده اند که انتقام خون سردار سلیمانی را از آمریکا و اسرائیل خواهند گرفت! بمنظور پیشگیری از اقدامات احتمالی  سپاهیان، سرازیر شدن تجهیزات نظامی آمریکا و اسرائیل را شاهد بوده ایم، که شامل دو ناو هواپیمابر، هواپیماهای بی۵۲، ناوشکنهای پشتیبان ناوهای هواپیمابر، زیردریایی های اتمی، آماده باش پایگاه های امریکا و کشورهای حاشیه ای خلیج فارس است. این تجهیزات لااقل با ۱۰۰۰ موشک هدایت شونده تاماهاک مجهز می باشند.

آمادگی نظامی ائتلاف در خلیج فارس و منطقه برای رژیم قابل پیش بینی نبود. افزون براین آمادگی دونالد ترامپ تهدید کرد اگر کوچکترین اقدام نظامی یا تروریستی برعلیه منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه انجام شود، ائتلاف آمریکا وارد پیکار نظامی با رژیم خواهد شد. امکانات و تجهیزات نظامی ایران در مقابل امکانات نظامی ائتلاف در خلیج فارس ناچیز و قابل مقایسه نیست و رژیم بخوبی می داند اگر وارد چنین پیکاری شود چه بسا موجودیت رژیم به خطر افتد. رژیم برای سرپوش گذاشتن بر بحرانهایی که با ان روبرو است، از دو حربه استفاده کرده است از جمله ازسرگیری غنی سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی و توقیف کشتی حامل اتانول کره جنوبی. پی گیری غنی سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی پیامی است به رئیس جمهور منتخب آمریکا آقای بایدن که در صورت عدم مماشات با رژیم، غنی سازی در میزان در صد بالا تر ادامه خواهد داشت. در این راستا محمد جواد ظریف نیز اعلام داشته است که در صورت ورود آمریکا به برجام، رژیم حاضر است به توافق مندرج در معاهده برجام برگردد!.

توقیف کشتی هانکوک چیامی از استیصال رژیم سرچشمه می‌گیرد. رژیم در زمینه سیاسی و اقتصادی در منطقه و جهان منزوی و شکست خورده است و همانند غریقی است که برای نجات به هر خاشاکی متوسل می شود، و یا به عبارت دیگر برای برون رفت از بحران،  به سیم آخر زده است! عرف بین‌الملل چنین است، اگر کشتی ای به اشتباه وارد آبهای سرزمینی کشوری شود به او اخطار داده می شود تا جهت عوض کرده و از آبهای آن کشور خارج شود. عرض تنگه هرمز بین حدود ۲۱ میل دریایی (۴۹ کیلومتر) و ۵۰ میل دریایی (۹۰ کیلومتر) است. برابر با قوانین دریایی بین‌الملل تا ۱۲ (۲۰ کیلومتر) میل دریایی از ساحل هر کشوری آبهای سرزمینی آن کشور به حساب می آید. ایران دارای جزایری در نزدیکی دهانه خلیج فارس است مانند جزیره لارک، هرمز، تنب بزرگ و تنب کوچک و جزیره ابوموسی. این جزایر جزء خاک کشور ایران هستند و با توجه به قوانین بین المللی و بحساب آوردن حقوق دریایی ایران، تنها ۱۰ کیلومتر از دهانه هرمز بعنوان آبهای بین المللی باقی می ماند که کشتی ها تجاری و نفتکش ها می توانند در آن تردد نمایند.

تا هنگام خروج بریتانیا از شرق سوئز (۱۹۷۱) سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در دست بریتانیا قرار داشت و اینگونه اتفاقات رخ نمی‌داد زیرا عرض بیشتری برای تردد کشتی های تجاری وجود داشت. پس از تحویل این جزایر سه گانه به ایران، کشور ایران در خلیج فارس بدنبال ماجراجویی نبود و کشتی ها هرگز با چنین مشکلی روبرو نبودند. رژیم فاسد اسلامی، با ادعای رهبریت جهان اسلام و ماهیت تروریستی که دارد آبهای ساحلی این جزایر را رصد می کند و به دلیل اینکه کشتی کره جنوبی در یازده میل دریایی آبهای سرزمینی ایران تردد داشته کشتی را توقیف نموده و به بندرعباس برده است. کشتی در شرق جزیره تنب بزرگ در حال حرکت بوده و ممکن است احتمالاً به اشتباه  وارد آبهای سرزمینی ایران بوده باشد؟ در حالیکه از قرار معلوم هنگام توقیف، کشتی کره ای در ۱۱ میلی جزیره تنب بزرگ قرار داشته است. از طرفی می توان گفت که رژیم فرصت را غنیمت شمرده، کشتی را توقیف و جنجال بوجود آورده تا از یک سو فشار افکار عمومی داخلی برای اجرائی کردن تهدید های رژیم برعلیه آمریکا و اسرائیل کاسته شود، و از سوی دیگر بتوان از تنگنای سیاسی – اقتصادی رهائی یابد۰ بقول معروف « از این ستون به ان ستون فرج است».

پس از توقیف کشتی کره جنوبی، دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹، رژیم از طریق روابط عمومی نیروی دریایی سپاه اعلام کرد «شناور کره جنوبی با نام تجاری هانکوک چیامی، به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی توسط دریادلان این نیرو، صبح امروز در خلیج فارس توقیف شده است» خبر گزاری تسنیم و خبرگزاری فارس نیز خبر را بازتاب دادند. خبر در رسانه های عرب نیوز، رویترز، واشنگتن پست و دیگر رسانه ها هم بازتاب داده شد. رژیم در این بیانیه علت توقیف کشتی کره جنوبی را (نقض مقررات زیست محیطی ) و عدم توجه به هشدار اعلام کرده است. اقدامات خلاف زیست محیطی توسط خدمه کشتی ها در دریا بسیار دیده شده است، ولی دیدن چنین تخلفات موجبی برای توقیف کشتی نیست، و لازم به توضیح است که قایق های نیروی دریایی سپاه می بایست بسیار به کشتی نزدیک بوده باشند تا توانسته باشند اقدام احتمالی آلودگی توسط خدمه کشتی را ببینند. این نیز بیانگر آنستکه که نیروی دریایی سپاه به قصد توقیف کشتی به آن نزدیک شده است، و گزارش روابط عمومی نیروی دریایی سپاه ساختگی و واهی است.

خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، اسماعیل مکی‌زاده معاون دریایی بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، در تشریح جزئیات توقیف این نفتکش اظهار داشت: «مقارن ساعت ۱۰صبح امروز دوشنبه ۱۵ دی ماه ۹۹ یک فروند تانکر ویژه حمل مواد شیمیایی و نفتی فله از HANKUK CHEMI دارای پرچم کره جنوبی بنام بندر الجبیل عربستان به سمت فجیره امارات در حرکت بوده که در فاصله ۱۱ مایلی جزیره تنب بزرگ، اقدام به ایجاد آلودگی دریایی نموده است».

خبرگزاری ها خبر را به وضعیت اقتصادی رژیم و تحریم ها و اینکه کره جنوبی در حدود ۷ میلیارد دلار به رژیم بدهکار است ربط داده اند. عدم پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران بعلت تحریم های بین المللی است که به کره جنوبی اجازه نمی‌دهد بدهی خود را پرداخت کند. خبرگزاری رویترز نیز توقف کشتی کره ایی را به وضعیت غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی رژیم ارتباط داده است!

بنا براین تصور این که حتی اگر کشتی هانکوک چیامی از نظر قوانین بین المللی به اشتباه وارد آبهای سرزمینی کشور ایران شده باشد، این امر از طریق مکالمات رادیویی برابر با عرف بین‌الملل تصحیح و حل می‌شوند و نباید منجر به توقیف کشتی تجاری در حال تردد شود. شکی نیست که رژیم اقدام به توقیف کشتی کره ای را، با هدف عبور از مخمصه ای که در آن غوطه‌ور است انجام داده است، که از نظر عرف بین‌الملل بسیار زشت و غیر قانونی است.

پاینده ایران

۶ ژانویه ۲۰۲۱