انتصابات استصوابی: شورای نگهبان کاندیداهای ریاست دولت جمهوری اسلامی را حتی قبل از ثبت نام، تصفیه و منصوب می کند!

نمایندگان مجلس ولایت فقیه برای عقب نماندن در این مسابقه سرسپردگی، در جلسه روز یکشنبه ۲۱ دیماه، مقام شورای نگهبان ولایت فقیه را از «نظارت استصوابی» به «انتصاب استصوابی» ارتقا می دهند.

 

حمید آقایی

نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۲۱ دی ماه در نشست علنی خود تصویب کردند که  شورای نگهبان می تواند «برای شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان ۳ ماه پیش از صدور دستور انتخابات ریاست‌جمهوری، از داوطلبان برای ارائه برنامه دعوت کند».

در ماده ۱۱ این طرح، که با ۱۹۱ رأی موافق، ۲۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر در جلسه تصویب شد، آمده است:‌

«در راستای بند ۲-۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات مبنی بر شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان، شورای نگهبان ۳ ماه پیش از صدور دستور شروع انتخابات ریاست جمهوری و در صورت مشخص شدن داوطلبی افراد می‌تواند از آنها دعوت به‌عمل آورده تا برنامه‌های آنان را بر اساس شرایط موضوع این قانون و شاخص‌های مورد نظر شورای نگهبان موضوع بند ۵-۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات بررسی نماید.»

به این ترتیب شورای نگهبان ولایت فقیه با تصویب این قانون توسط مجلسِ پیرو خط خامنه ای پا را بسیار فراتر از «نظارت استصوابی» می گذارد و تعیین می کند که چه کسانی حتی «صلاحیتِ» ثبت نام در لیست کاندیداهای ریاست دولتِ جمهوری اسلامی ۱۴۰۰ را دارند.

مقامات جمهوری اسلامی از نمایندگان مجلس تا رئیس دولت تا وزرایش در خودشیرینی و اعلام سرسپردگی به علی خامنه ای گوی سبقت از یکدیگر می ربایند. حسن روحانی و وزیر بهداشت پس از اعلام ممنوعیت خرید واکسن امریکایی و بریتانیایی از سوی خامنه ای می گویند:‌ «ما مردم ایران  موش آزمایشگاهی بیگانگان نمی شوند»، این در حالی است که مراحل تست واکسن کرونای ساخت کوبا قرار است در ایران انجام شود! و سعید نمکی نیز خامنه ای را «پدر» خطاب می کند.

نمایندگان مجلس ولایت فقیه اما برای عقب نماندن در این مسابقه خودشیرینی و سرسپردگی، در جلسه روز یکشنبه ۲۱ دیماه، مقام شورای نگهبان ولایت فقیه را از «نظارت استصوابی» به «انتصاب استصوابی» ارتقا می دهند.