واکنش بین‌المللی به بازداشت منتقد روسى، آلکسی ناوالنی؛ نمونه ای که در مورد منتقدین سیاسی جمهوری اسلامی نیز باید تکرار شود

فشار بین‌المللی و تحريم‌هاى اقتصادى، به تنهايي كافى نيستند و اهميت دادن و تكيه بر دفاع از حقوق بشر در اين كشورها تنها ضامن رشد دموكراسى و تقويت نيروهاى دموكراسى‌خواه خواهد بود‌. امر بسيار مهمى كه انتظار داريم آقاى بايدن و دولت‌هاى اروپايی در مورد كشور ماايران٬ به آن توجه كنند.

 

“آلکسی ناوالنی” منتقد ولادیمیر پوتین روز گذشته بعد از ورود به مسکو توسط پلیس مسکو دستگیر و در یک دادگاه نامشخص به یک ماه زندان محکوم گردید!

“آلكسى ناوالنى” بعد از چندين ماه معالجه در كشور آلمان با اعلام جهانى اين موضوع به‌همراهى خبرنگاران به كشورش بازگشت. در حالی‌كه طرفداران او در فرودگاه مسكو براى استقبال از او جمع شده بودند، دولت روسيه با تغيير محل فرود آمدن هواپيما در آخرين لحظات او را بدور از چشم هواداران بازداشت كرد.

بازداشت “ناوالنی” با واکنش انتقاد آمیز و هماهنگ ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا و سازمان عفو بین‌الملل و سایر نهاد‌های حقوق بشری منجر شد‌!

به‌نظر می‌رسد اعتراض هماهنگ کشورهای غربی به بازداشت یک منتقد سیاسی پوتین؛ شیوه غالب دولت منتخب ایالت متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در طی چهار سال پیش رو است.

اگر منتقدان سیاسی رهبران مستبد جهان چون چین و روسیه و ایران از سوی قدرت‌های غربی مورد حمايت بین‌الملل قرار گیرند، هزينه سركوب و نقض حقوق بشر براى اين كشور‌ها افزايش پيدا كرده و حمايت از جنبش‌هاى مدنى و اعتراضى محسوب خواهد شد.

تجربه ثابت كرده كه فشار بین‌المللی و تحريم‌هاى اقتصادى، به تنهايي كافى نيستند و اهميت دادن و تكيه بر دفاع از حقوق بشر در اين كشورها تنها ضامن رشد دموكراسى و تقويت نيروهاى دموكراسى‌خواه خواهد بود‌. امر بسيار مهمى كه انتظار داريم آقاى بايدن و دولت‌هاى اروپايی در مورد كشور ماايران٬ به آن توجه كنند.