هم وطن کرد، هم وطن بهایی، هم وطن.. کیوان صمیمی

وظیفه ما ایرانیان است که از حقوق شهروندی هموطنانمان دفاع کرده و این خواسته و مطالبه اخلاقی و قانونی را به هر نحو که می توانیم مطرح کنیم.

 

کیوان صمیمی

خبر بازداشت تعداد زیادی از فعالان مدنی در کردستان نگران کننده است. اقوام اقلیت در ایران از سال ۱۲۹۹ تاکنون ابتدا توسط ایران گرایان افراطی و سپس اسلام گرایان افراطی، علاوه بر استبداد ستم مضاعف را نیز تحمل کرده اند. قومیت های شریف باصفای کرد، ترک، بلوچ، عرب، ترکمن و… که گرداگرد میهن مشترک را مواظبت می کنند، شایسته ی بزرگداشتند نه بازداشت.

متاسفانه در ۴۰سال اخیر علاوه بر تبعیض آشکار و ستم قومی، ستم مذهبی نیز بر ایرانیان اهل سنت تحمیل شده است. خودشیفتگان مذهبی و حکومتیان علاوه بر ایجاد محدودیت برای پیروان ایرانی خلفای چهارگانه علیه السلام، تضییقات زیادی برای معتقدین به سایر مذاهب غیر شیعه و به ویژه هموطنان بهایی به وجود آورده اند. ممنوع کردن بهاییان از تحصیلات دانشگاهی، مصادره اموال بسیاری از آنان، مجبور کردن خانواده هایی به مهاجرت از کشور، به زندان انداختن تعداد زیادی از این عزیزان و از همه جنایت آمیزتر قتل های مخفی و اعدام بیش از ۲۰۰نفر از این انسان های بی گناه و عمدتاً در دهه ی سیاه ۶۰ به جرم پیروی از دین و عقیده ایی متفاوت از ادیان رسمی جمهوری اسلامی، ستم های مضاعفی هستند که بر این شهروندان ایران رفته و می رود.

وظیفه ی ما ایرانیان است که از حقوق شهروندی هموطنانمان دفاع کرده و این خواسته و مطالبه ی اخلاقی و قانونی را به هر نحو که می توانیم مطرح کنیم. طرح کردن هم صدا ولی آرام این خواسته های مدنی علاوه بر کمک به استیفای حقوق مورد ستم واقع شدگان مربوطه، باعث همراهی پیروان مذاهب متفاوت و اقوام مظلوم با سایر حرکات مطالبه محور اجتماعی و صنفی خواهد شد.

اعتراضات مسالمت آمیز به ظلم هایی نظیر بازداشت های گسترده و اخیر کنشگران کرد و نیز مصادره ی اموال فعالان اقتصادی بهایی و یا صدور احکام زندان برای فعالان اجتماعی آنان، منجر به انسجام تدریجی جنبش مطالبه محور خشونت پرهیز خواهد شد و این وظیفه ی ملی ما است.

 

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»