گزارشی از اعتراضات کارگران، مزدبگیران و فرودستان در هفته ای که گذشت

مجید ناصری عضو کارگروه کارگران، مزدبگیران و فرودستان شورای مدیریت گذار

دوشنبه ۶ بهمن
  • شماری از کارگران  ساختمانی زاهدان دوشنبه ۶ بهمن از بیکاری و نداشتن ثبات شغلی و فقر دست به اعتراض زدند. با شیوع ویروس کرونا، کارگران ساختمانی زیادی تا به‌ حال بیکار شدند. با توجه به اینکه کارگران ساختمانی، کارفرمای ثابت و قرارداد بیمه‌ای ندارند، مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند. بیش از ۲ میلیون نفر در کشور کارگر ساختمانی وجود دارد که در بدترین وضع معیشتی به سر می برند.
  • عدم تخصیص سهمیه بیمه برای کارگران ساختمانی بومهن، رودهن و پردیس: عدم تخصیص سهمیه بیمه برای کارگران ساختمانی بومهن، رودهن و پردیس در حالی صورت می‌گیرد که سربازرس انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی از عدم بیمه ۱۵۰۰ کارگر ساختمانی در این سه شهرستان خبر می‌دهد. هادی کریمی، سربازرس انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی بومهن، رودهن و پردیس در این باره می‌گوید: «در شرایطی که ۱۵۰۰ کارگر ساختمانی این سه شهرستان بیمه ندارند و سربازرس نیز برای ۷۵۰ نفر از این کارگران حق بیمه صادر و به شعبه تامین اجتماعی ارسال کرده است، اما سهمیه‌ای برای این حوزه در نظر گرفته نشده است.»
  • اعتراض کارگران حمل و نقل بار و مسافر یاسوج نسبت به نبود امنیت شغلی و دستمزد عقب‌افتاده: اعتراض و نگرانی کارگران حمل و نقل بار و مسافر یاسوج در حالی رسانه‌ای می‌شود که نسبت به نبود امنیت شغلی و دستمزد عقب‌افتاده خود معترض هستند. جمعی از کارگران سازمان حمل و نقل بار و مسافر یاسوج از عادی شدن دستمزد عقب‌افتاده خود خبر داده و می‌گویند: «شهرداری یاسوج نه تنها توجهی به پرداخت مطالبات مزدی کارگران بخش حمل و نقل ندارد، بلکه به تازگی پیشنهاد بیکاری آنها را به اعضاء شورای شهر داده است. کارگران معترض افزودند: «حدود ۵۰ کارگر هستیم که تحت نظارت شهرداری مرکزی یاسوج در پایانه مسافربری این شهر مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستیم و هم اکنون حدود ۱۰ ماه پرداخت دستمزد ما به تاخیر افتاده است.»
  • تجمع اعتراضی کشاورزان شرق اصفهان امروز دوشنبه ۶ بهمن همراه با خانواده هایشان: امروز ۶بهمن کشاورزان اصفهانی همراه  با خانواده های خود  در میدان خوراسگان  تجمع کردند بعداز تجمع دست به راهپیمایی اعتراضی زدند. کشاورزان معترض با این شعارها در خیابانهای خوراسگان راهپیمایی کردند:  مرگ بر این دولت مردم فریب ، ای وای از این خیانت، مسئول بکش خجالت ای وای از این بی آبی، مسئولو ببند به گاری، آب زاینده_رود حق مسلم ماست، آب نیاد تو رودخونه برنمی گردیم به خونه.
  • کشف جسد دو کولبر دیگر در ارتفاعات مرزی ارومیه: روز دوشنبه ۶ بهمن‌ماه، ساعاتی پس از پیدا شدن جسد سه کولبر، تن ۲  کولبر مفقودی دیگر در مناطق مرزی شهرستان ارومیه کشف شد. این کولبران چندی پیش بر اثر سقوط بهمن مفقود شده بودند.
سه شنبه ٧ بهمن
  • تجمع سراسری بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی: بی توجهی به حقوق و شرایط باز نشسته ها ، نادیده گرفتن دهها سال خدمت آنهاست در حالیکه اغلب آنها  در دوران بازنشستگی توان کار و کسب درآمد دیگری ندارند و از مشکلات و بیماریهایی نیز رنج می برند همچنان ادامه دارد و به همین سبب بازنشستگان در شهر های مختلف کشور دست به اعتراض زدند .در تبریز بازنشستگان دست به تجمع زدند اما توسط ماموران نیروی انتظامی مورد حمله قرار گرفتند .جمهوری اسلامی دارد در نهایت وقاحت به تجمعی که مطالبات به حقشان را خواستارند یورش می برد تا معیشت و زندگی آنها را مورد هدف قرار دهد.
  • تعطیلی کارخانه سیمان نی ریز فارس همچنان ادامه دارد:‌ به گفته منابع کارگری در فارس، تعطیلی کارخانه سیمان نی ریز فارس همچنان ادامه دارد و ۳۵۰ کارگر این کارخانه نگران احتمال بیکاری‌شان می‌باشند. کارخانه سیمان خاکستری نی ریز فارس از ۲۲ آبان ماه ۹۹ به دلیل آن چه کارفرما تحت عنوان مشکلات آلایندگی و کمبود سوخت مطرح کرده است، به طور موقت تعطیل شده و ۳۵۰ کارگر این کارخانه در بلاتکلیفی به سر می‌برند و کاری برای انجام دادن ندارند.
  • اعتراف کارگزاران نظام  به فقر و گرسنگی کارگران: عسگریان معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد اعلام کرد: بر اساس پایش مرکز رصد ماهانه که در ۱۸۰۰ نقطه نمونه برداری و خط فقر غذایی را تعریف می کند، اکنون خط فقر غذایی به ازای هر نفر ۶۷۰ هزار تومان است و اگر خانواده سه نفره را با حداقل دستمزد در نظر بگیرید، بسیاری از خانواده های کارگری زیر خط فقر یا در مرز خط فقر غذایی قرار می گیرند. وی با بیان اینکه حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور نیاز به خدمات نسبی دارند؛ اظهار داشت: اکنون ۶.۵ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و حدود ۷ میلیون نفر دیگر هم هستند که شرایطی مشابهی دارند ولی تحت پوشش این نهاد نیستند. همچنین ۱۴ میلیون نفر دیگر نیز در کشور نیازمند هستند که به آنها هیچ گونه کمکی صورت نمیگیرد.
  • سوء استفاده از نیروهای استخدامی جدید برای ایجاد تفرقه میان کارگران: عوامل کارفرمایی و امنیتی، برای ایجاد تفرقه میان کارگران، از نیروهای تازه استخدامی سو استفاده می‌کنند. در پیامک فراخوان، به این نیروها وعده داده شد که اگر برای حمایت از نادر یوسفی تجمع کنید، وضعیت تان از قراردادی با شرکت شفق، به قرارداد با گروه ملی تبدیل خواهد شد. این بار دوم است که عوامل مدیریتی شرکت که وابسته به ادارات فاسد دولتی و نظامی هستند، مانند ماجرای انتخابات فرمایشی شورای اسلامی کار، برای تضعیف حقوق کارگران توطئه چینی می‌کنند. برای این تجمع، حتی پای نیروی انتظامی را هم به شرکت باز می‌کنند تا امنیت حامیان فساد و مافیا نیز تامین شود. به نظر میرسد، نیروهای تازه استخدامی، به دلیل وضعیت ناامن شغلی، گروگان گرفته شده‌اند تا در مواقع حساس و برای بیان مواضع مافیا و کارفرما از آنها رونمایی شود. اما این بار هم، با همت کارگران شریف، این برنامه ضد کارگری با سر به زمین خورد.
  • یکی از دانش‌آموزان مصدوم مدرسه کانکسی سردشت جان‌باخت: «نیما همتی» دانش‌آموزان ۱۵ ساله‌ای که در جریان حادثه آتش‌سوزی مدرسه کانکسی روستای کنگرستان بخش سردشت دزفول بر اثر برخورد صاعقه دچار سوختگی شدید شده بود بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.  پدر نیما همتی که جز فرزند، دو خواهرزاده‌اش نیز در این حادثه مصدوم شده‌اند می‌گوید برخورد صاعقه به کانکس، باعث پاره شدن کابل برق شده و بعد از آن گاز پیک‌نیک موجود در کانکس که معلم‌ها برای خوراک پزی از آن استفاده می‌کردند منفجر شده است. بر اثر این اتفاق شش تن، سه معلم و ۳ دانش‌آموزی که به کمک آن‌ها رفته بودند دچار سوختگی شدند.
  • معلمان مصدوم این مدرسه به نام‌های «حسین رضایی میرقائد» ،«مجید مرادی» و «علی ایسپره» هر سه در بیمارستان بستری هستند.
  • شمار کودکان کار و کودکانی که در معرض خشونت قرار گرفته اند افزایش چشمگیری داشته است: دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: در طول یک سال اخیر شمار کودکان کار و کودکانی که در معرض خشونت قرار گرفته اند افزایش چشمگیری داشته است، به گونه ای که با گذشته قابل مقایسه نیست. محمود عباسی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۵ میلیون دانش آموز در سطح کشور از امکانات آموزش حضوری محرومند، افزود: در طول یک سال اخیر با افزایش نرخ خودکشی، آسیب های جسمی، روحی و روانی در بین کودکان روبرو هستیم و خشونت علیه کودکان یکی از آسیب های جدی است که شاهد افزایش روزافزون آن هستیم.
چهارشنبه ۸ بهمن
  • امروز چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹، جمعی از اهالی روستای ورتون، در اعتراض به واگذاری زمین‌ های منابع طبیعی به افراد شخصی با هدف توسعه گردشگری، در مقابل ساختمان استانداری اصفهان دست به تجمع اعتراضی زدند.
  • تجمع اعتراضی شماری از مردم استان چهارمحال و بختیاری جهت هشدار به غارتگران و مافیای آب.
  • ۴۰ درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند: مدیرکل دفتر سیاست گذاری و اشتغال وزارت کار: سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر ورودی جدید به بازار کار داریم. دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد آن‌ها را فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها شامل می‌شود و سالانه ۵ درصد به جمعیت بیکاران فارغ التحصیل اضافه می‌شود.
پنجشنبه ۹ بهمن
  • گروهی از مالباختگان موسسات مالی کاسپین و فرشتگان در مقابل ساختمان هیئت تسویه واقع در تهران، جمعی از مهاجران کشور افغانستان به صورت جداگانه در مقابل یکی از شعب بانک صادرات در شهرهای تهران و مشهد و شماری از دستفروشان سنندج در مقابل استانداری کردستان در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.
  • خودکشی بخاطر فقر و نداری: روز پنجشنبه ۹ بهمن، یک زن در مشهد از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد. انگیزه اقدام به خودکشی این زن ۲۸ ساله مشکلات اقتصادی عنوان شده است. این زن ۲۸ ساله در دست نوشته ای که از خود به جا گذاشته، نداشتن اجاره بها و مقروض بودن را علت اصلی خودکشی خود عنوان کرده است.
جمعه بهمن١٠
  • حادثه دلخراش در کارخانه سیمان بیجار منجر به مرگ یک کارگر شد:‌ شب گذشته کارگر بهره بردار کارخانه سیمان کردستان در حین نظافت گرید کولر کوره کارخانه به داخل آتش افتاد و در دم جان داد. به گزارش کُردتودی، محمد خراطی رییس کارخانه سیمان کردستان در این خصوص گفت: علی رضا حق مرادی( کارگر فوت شده) از پرسنل بهره بردار این کارخانه به همراه 5 نفر دیگر از پرسنل در این محل جضور داشته اند و پس از اتمام کار نظافت این بخش به دلیل نامشخص به بخشی که ممنوعه می باشد مراجعه کرده و این حادثه تلخ روی داده.
  • یک میلیون نفر طی یکسال بیکار شدند:‌ مدیرکل دفتر سیاست گذاری و اشتغال وزارت کار گفته در یک سال گذشته یک میلیون نفر بیکار شده‌اند. از این تعداد ۷۳۰ هزار نفر بیمه بیکاری گرفته‌اند. باقی نیز به زودی پرداخت می‌شود.
شنبه ۱۱ بهمن
  • کارگران شرکت ایران خودرو در تبریز امروز شنبه ۱۱ بهمن در اعتراض به اخراج شماری از همکارانشان و تعویق در پرداخت حقوق ها دست از کار کشیدند.
  •  تجمع اعتراضی پرسنل قراردادی شنبه ۱۱ بهمن مقابل ساختمان شهرداری تبریز و استیصال معاون فرهنگی شهردار تبریز در میان تجمع کنندگان.
  • تجمع اعتراضی مجدد معلمان خرید خدمات یزد: صبح شنبه یازدهم بهمن ماه معلمان خرید خدمات یزد در آموزش و پرورش یزد دست به تجمع  اعتراضی زدند. معلمان خرید خدمت یزد در هفته ها و ماههای گذشته در اعتراض به تعویق در پرداخت مطالباتشان و نیز وضعیت شغلی خود تجمعات متعدد برگزار کرده اند. 

یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۹

تجمع  اعتراضی فرهنگیان ، نسبت به  همسان سازی حقوق با سایر ارگان ها و اعتراض به اختلاف زیاد حقوقها در مقابل  مجلس با شعار :   ” حقوق ما دو میلیون ، خط فقر ده میلیون. ”