حضور هیات طالبان در ایران و پذيرايی رسمى از تروريست‌ها

اين ديدارها نشان ميدهد كه جمهورى اسلامى ديدار با تروريست‌ها را به داشتن تماس با دولت‌ها ترجيح ميدهد، چون منافع ملى ايران را كه در چهارچوب روابط با كشورها و حسن همجوارى با آنها حفظ مى‌شود، برايش مهم نيستند، بلكه راز بقاى خود را در ارتباط با جنايت‌كاران و تروريست‌ها مى‌بيند.

 

یزدان شهدایی

حضور هیاتی از سران طالبان، يكى از معروف‌ترين باندهاى تروريستى و بنيادگراى جهان در ایران و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی و آقاى خامنه‌اى به چه معناست؟!

خلايق هر چه لايق! حكومت اسلامى بهتر از اين نمى‌توانست ثابت كند كه او چه سياستى را تعقيب مى‌كند و متحدان او در منطقه چه كسانى هستند!

استقبال رسمى از گروه طالبان و ديدار آقاى خامنه‌اى با ‌آنها، ادامه و پافشارى بر استراتژی آمریکا ستیزی حكومت اسلامى است و بهترين گواه بر اين واقعيت که رهبران ایران نه باور به صلح منطقه‌ای و جهانی دارند و نه دست از حمایت گروه‌های تروریستی بر می‌دارند.

حكومت اسلامى حمایت از حکومت‌های استبدادی چون بشار اسد و جرياناتى چون طالبان را برای بقای خود ضروری می‌داند. همكارى و كمك به چنين گروه‌هايي همواره بخشى از استراتژى جمهورى اسلامى براى ايجاد تنش در منطقه، رسيدن به اهداف و تامين ماندگارى خودش بوده است.

حكومت اسلامى همچنين حمایت از این گروه‌های تروریستی را چون برگ برنده و اهرم فشار در تعامل با جهان استفاده كرده و مى‌كند و احتمالا هم در مذاکرات آتی كه معلوم نيست شكل بگيرد يا نه مجددا ارتباط با اين گروه‌ها را روی میز مذاکره با جهان قرار خواهد داد.

از سوی دیگر حضور این هیات طالبان در ایران، اظهارات مقامات آمریکایی در این خصوص که حکومت ایران با حمایت و پناه دادن به طالبان در حمله به برج‌های دوقلو و سایر حملات تروریستی به منافع آمریکا مشارکت داشته است را کاملا تایید می‌کند.

على شمخانى، در ملاقات خود با هیات سياسى طالبان، رهبران اين گروه را براى مبارزه آنها با امريكا ستود! البته آقاى شمخانى اصلا به روى مبارك خودشان نياوردند كه در حمله طالبان براى تصرف “مزار شريف” در اسال ١٣٧٧، نه نفر از كاركان سفارت حكومت اسلامى به دست همين آقايان طالبان كشته شده‌اند كه اكنون بعنوان شهداى نظام از آنها نام برده مى‌شود.

رییس ستاد ارتش افغانستان در واکنش به توییت “علی شمخانی” دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران در مورد طالبان، در توييتى پاسخ داد كه «طالبان نه در برابر آمریکا بلکه در برابر مردم افغانستان می‌جنگند. مادر برابر هر گروهی از دشمنان مردم افغانستان با قاطعیت عمل می‌کنیم».

اين سخنان روايتى است از بى‌خردى مقامات ايرانى در روابط ديپلوماتيك با همسايگان ايران! استقبال رسمى و صحبت با گروه‌هاى تروريستى، مثل طالبان و يا حوثى‌هاى يمن، نشان ميدهد كه حكومت اسلامى يك حكومت نامتعارف است و در چارچوب عرف بين المللى و همزيستى مسالمت‌آميز با كشورهاى ديگر رفتار نمى‌كند.

اين ديدارها نشان ميدهد كه جمهورى اسلامى ديدار با تروريست‌ها را به داشتن تماس با دولت‌ها ترجيح ميدهد، چون منافع ملى ايران را كه در چهارچوب روابط با كشورها و حسن همجوارى با آنها حفظ مى‌شود، برايش مهم نيستند، بلكه راز بقاى خود را در ارتباط با جنايت‌كاران و تروريست‌ها مى‌بيند.