مهران براتی: بندهای قانون کاتسا (برای مقابله با سپاه پاسداران، برنامه موشکی و حمایت های تروریستی رژیم) امکان کمی برای گام برداشتن آقای بایدن بسوی جمهوری اسلامی باقی می گذارند

مهران براتی، دبیر امور بین‌الملل شورای مدیریت گذار در مصاحبه با اخبار بامدادی رادیو بی بی سی می گوید:

در رابطه با مدت زمانی باقی مانده برای دست یابی جمهوری اسلامی به اولین بمب هسته ای، ارزیابی وزیر انرژی اسرائیل آقای یووال اشتاینیتز، به واقعیت نزدیک تر است. چون ایشان از میزان تخریب ناشی از بمب گذاری چند مدت پیش در نیروگاه نطنز مطلع است و می داند چه مدتی لازم است تا بازسازی شود. به احتمال قوی همه اطلاعاتی که اسرائیل به دولت ترامپ داده است هنوز در اختیار دولت بایدن قرار نگرفته است و به همین دلیل ارزیابی های متفاوت دیده می شوند. اما من فکر می کنم ارزیابی دولت اسراییل به واقعیت نزدیکتر است.

ایشان در ادامه گفت: مصوبه مجلس شورای اسلامی این بود که امریکا باید تا سوم اسفند سال جاری به برجام برگشته باشد؛ اما این با واقعیت های موجود همخوانی ندارد و خودشان هم می دانند که امریکا نمی تواند این کار را انجام دهد. در واقع حکومت می خواهد با تشدید برنامه غنی سازی و تشدید فعالیت های سانتریفیوژهای نسل ششم در فردو این گمان را ایجاد کند که ایران نزدیک به ساخت بمب اتمی است و بنابراین دولت امریکا باید زودتر به برجام برگردد.

آقای براتی در ادامه افزود البته وزیر خارجه آمریکا آقای بلینکن یک دیپلمات کارکشته است و اظهار نظرهای ایشان در حقیقت برای ایجاد یک تفاهم ملی در مورد چگونگی اجرای  قانون کاتسا (۱) که در سال ۲۰۱۷ تصویب شد، است. در این قانون رئیس جمهور ملزم شده است که به بندهای ۱۰۴، ۱۰۵ و ۱۰۶ عمل کند. این بندها مربوط می شوند به سپاه پاسداران و برنامه موشکی و حمایت های تروریستی جمهوری اسلامی. مطابق این قانون که کنگره و سنای امریکا تصویب کرده اند رئیس جمهور بر اعمال تحریم ها ملزم شده است؛ و آقای بایدن نمی تواند این قانون را نادیده بگیرید و این قانون امکان کمی به ایشان می دهد که بسوی ایران برود. همچنین خزانه داری امریکا موظف است همه تمام حرکات مالی که در ایران انجام می گیرند کنترل کند. اینها ملاحظاتی هستند که آقای بایدن به آنها توجه دارد.

 

 

۱- قانون کاتسا قانونی است که با رأی قاطع کنگره و سنای ایالات متحده آمریکا، علیه ایران، روسیه و کره شمالی به تصویب رسید، تا از طریق تحریم با آنچه اقدامات خطرناک و دشمنانه این کشورها در قبال آمریکا و متحدانش خوانده شده ‌است، مقابله کند. این لایحه توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا امضا و رسماً به قانون تبدیل شد.