علی خامنه ای با اصرار بر پیش شرط های غیر عملی خود برای آغاز مذاکرات برجام، در پی خریدن وقت برای تولید اولین بمب اتمی است، حمید آقایی

پاسخ سریع جو بایدن به سخنان روز یکشنبه ۱۹ بهمن خامنه ای که ابتدا ایران باید به تعهداتش برگردد، حداقل برای رهبر جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و باندهای مافیایی حاکم بر سیاست و اقتصاد کشور پاسخ خوب امیدوار کننده ای است! تا با استفاده از زمان خریده شده ناشی از مجادله «کی اول شروع کند» و شل شدن فشار حداکثری دونالد ترامپ، به چپاول منابع ملی و برنامه غنی سازی اورانیوم با شدت تمام ادامه دهند.

 

حمید آقایی

روز یکشنبه ۱۹ بهمن علی خامنه ای در دیدار با پرسنل نیروی هوایی ارتش گفت: آمریکا بایستی تحریم‌ها را نه بر روی کاغذ بلکه کلاً و در عمل لغو کند و این کار باید راستی آزمایی شود تا جمهوری اسلامی به مذاکرات برجام بازگردد.

سخنان علی خامنه ای در حالی مطرح می شود که چند روز پیش محمدجواد ظریف شروع مذاکرات برجام را بدون هیچگونه پیش شرطی پیشنهاد کرده بود و از جامعه اروپا خواسته بود که در این رابطه میانجیگری کند.

اختلاف بین دولت روحانی و آقای خامنه ای در رابطه با پیش شرط های آغاز مذاکرات برجام امر پوشیده ایست و بازی برجام بین دولت بایدن و جمهوری اسلامی از حد بازی پوکر و یا شطرنج گذشته است که هریک منتظر است کدامیک از دو طرف زودتر دست خود را رو می کند.

اگر دولت جدید بایدن هنوز سیاست های خود را در رابطه جمهوری اسلامی دقیقا مشخص و تدوین نکرده است و ظاهرا وزارت امور خارجه امریکا، به همراه مامور ویژه امور ایران در دولت آقای بایدن، مشغول مذاکره با هم پیمانان اروپایی و منطقه خاورمیانه ای خود و نیز جناح های داخلی در امریکا و همچنین با دولت اسراییل است، در جمهوری اسلامی نه تنها مذاکره ای در رابطه با موضوع برجام در بین جناح های مختلف بویژه دولت روحانی و بیت رهبری در جریان دیده نمی شود، بلکه هر یک سعی می کند در مجامع عمومی و بطور آشکار مخالفت خود را با جناح رقیب نشان دهد و سیاست های طرف دیگر را خنثی کند.

این وضعیت شاید در ظاهر امر خبر از یک سردرگمی در جمهوری اسلامی و بی تصمیمی مقامات این نظام در رابطه با مذاکرات برجام، بدهد؛ اما با توجه به اینکه سپاه پاسداران و بیت رهبری هرگز ایده و برنامه تولید بمب اتمی را کنار نگذاشته اند و مطابق شواهد بسیار همچنان به این برنامه ادامه می دهند، چندان دور از واقعیت نیست که علی خامنه ای با توجه به اینکه خود آگاه بر غیر قابل بودن پایان همه تحریم ها برای سایر طرف های برجام است، با اصرار بر این پیش شرط فقط قصد خرید وقت برای ادامه غنی سازی اورانیوم تا رسیدن به زمان بسیار کم برای ساخت اولین بمب اتمی را دارد.

و البته پاسخ سریع جو بایدن به سخنان امروز خامنه ای که ابتدا ایران باید به تعهداتش برگردد، حداقل برای رهبری جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و باندهای مافیایی حاکم بر سیاست و اقتصاد کشور پاسخ خوب امیدوار کننده ای است! تا با استفاده از زمان خریده شده ناشی از مجادله «کی اول شروع کند» و شل شدن فشار حداکثری دونالد ترامپ، به چپاول منابع ملی و برنامه غنی سازی اورانیوم با شدت تمام ادامه دهند.

تنها در این میان دولت اسرائیل است که گفته است به هر شکل ممکن مانع دست یابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی خواهد شد و بیش از این وقت تلف کردن در این مجادله که کی پا پیش بگذارد را تحمل نمی کند. پیامی که خیلی سریع از سوی محمدجواد ظریف دریافت شد و اعلام کرد برای آغاز مذاکرات هیچ پیش شرطی لازم نیست و دست به دامن طرف هایی اروپایی شد که میانجیگری کنند.