اتحاد و اعتراض معلمان با تعطیل کردن تدریس کلاسهای مجازی در اعتراض به کاهش ساعات حق التدریس، محمد حسن پوره

اقدام به کاهش ساعات حق التدریس معلمان در حالی مطرح شده که در یکسال اخیر بدلیل همه گیری ویروس کرونا بنابر گفته مسئولان آموزش و پرورش ۴۰٪ صرفه جویی در هزینه ها ایجاد شده است.

 

محمد حسن پوره، فعال صنفی

با اجرای سیاست خصوصی‌سازی به‌منظور ارزان‌سازی نیروی کار و بهره‌کشی از زحمتکشان در تمام عرصه‌های تولید، خدمات، درمان، و آموزش، فقری همه‌جانبه را به آنان تحمیل کرده است. در این راستا، اعتصاب معلمان حق‌التدریسی در دو روز اخیر باعث توقف برنامه‌های آموزشی در برخی از مدارس شده است….

آموزش و پرورش، کاهش پرداخت حق‌التدریس را شایعه خوانده و از آن طرف معلمان، اساس و به‌وجود آورنده شایعات را وزارت‌خانه دانسته‌اند. چرا که پس از حدود یک سال هنوز حق‌التدریس معلمان پرداخت نشده و معیار پرداخت آن‌را متفاوت از قرارداد حق‌التدریس فرهنگیان با واژه «کارکرد» شرح داده‌اند. معلمان می‌گویند به تعطیلی کلاس‌های درسی تا پرداخت کامل حق‌الزحمه و عذرخواهی وزیر آموزش و پرورش و معاونان او ادامه خواهند داد.

«برخلاف میل باطنی که هیچگاه نخواستم به آموزش فرزندان وطنم آسیبی وارد شود به دلیل بدعهدی مدیران آموزش و پرورش و عدم‌ پاسخگویی در پرداخت حق‌الزحمه از اسفند پارسال تاکنون که البته مبلغ ناچیزی این چند روزه واریز نمودند، از ادامه تدریس در کلاس‌های شاد معذورم. لطفا این را به پای زیاده‌خواهی دبیران‌تون نگذارید بلکه مطالبه‌گری و حق‌خواهی است….».
این پیامی‌است که در چند روز اخیر دانش‌آموزان زیادی از مناطق مختلف کشور دریافت کرده‌اند.

یکی از معلم‌ها می‌گوید از اینکه حق‌الزحمه مورد نظر همیشه با یک‌سال تاخیر به معلمان پرداخت می‌شود نیز با مسامحه می‌گذریم اما از تغییراتی که آموزش و پرورش در میزان ساعات تخصیصی به هر معلم در شرایط کرونایی اعمال می‌کند، نمی‌توان گذر کرد چرا که حق قانونی همکار شمرده می‌شود و تضییع حق‌الناس گناهی نابخشودنی است.

اقدام به کاهش ساعات حق التدریس معلمان در حالی مطرح شده که در یکسال اخیر بدلیل همه گیری ویروس کرونا بنابر گفته مسئولان آموزش و پرورش ۴۰٪ صرفه جویی در هزینه ها ایجاد شده است.
لذا محدودیت مالی حداقل در زمان فعلی برای این وزارتخانه وجود ندارد.
کم بودن سرعت اینترنت و نیاز به اختصاص وقت بیشتری برای تدریس بیشتر از آنچه که در زمان تدریس حضوری و در کلاس از سوی معلمان صورت میگیرد ،سبب تحمیل هزینه های مضاعفی به معلمان شده است.
و این تحمیل هزینه بر معلمان خرید خدمت و قرار دادی دو چندان می شود.

معلمان با تعطیل کردن ساعات حق التدریس تا پایان بهمن اعلام نموده اند، تدریس مجازی را فعلا تا پایان بهمن ادامه می دهیم و در صورت عدم پرداخت حق التدریس طبق معیار گذشته و منطبق با تدریس حضوری ، تعطیلی تدریس مجازی را تداوم خواهند داد.
معلمان در ایران همچون سایر اقشار کارگر و پرستار با اعمال سیاست‌های نئولیبرالیستی و با نگاه کالایی به مقوله آموزش بارها به این سیاستها که نتیجه ایی جز؛
#طبقاتی_شدن_آموزش
#کالایی_شدن_آموزش
#بی_عدالتی_آموزشی
#تبعیض_امکانات_آموزشی
#فرق_فقر
#خصوصی_سازی_آموزش
#بیگاری_از_نیروی_کار_آموزشی
#فاصله_عمیق_تا_خط_فقر
نداشته، با تجمع، بیانیه یا در شبکه های اجتماعی اعتراض نموده اند ،اما نه تنها پاسخی از سوی فرادستان حکومتی و وزارتی دریافت نکردند بلکه مورد #سرکوب_بازداشت_اخراج_تبعید قرار گرفتند و در حال حاضر

#اسماعیل_عبدی
#ناهید_فتحعلیان
#محمد_رضا_رمضان_زاده
بدلیل فعالیتهای صنفی و مطالبه گرانه و با اتهامات واهی امنیتی در زندان بسر می برند .و شش تن دیگر از معلمان خراسان جنوبی ازجمله:
#حسین_رمضان_پور،
#مصطفی_رباطی،
#حمید_رضا_رجایی،
#علی_فروتن،
#حسن_جوهری
#سعید_حق_پرست مورد پیگرد و صدور حکم قضایی قرار گرفتند. همچنین آقای ؛ #محمد_علی_زحمتکش از فعالین صنفی استان فارس احکام سنگین قضایی(حبس،شلاق،۱۵ میلیون تومان جریمه نقدی) علیه ایشان صادر شده است.
و در آخرین مورد اعمال فشار بر فعالین صنفی، آقای #مهدی_فتحی از کنشگران صنفی استان فارس توسط نیروهای امنیتی شهرستان پاسارگاد در تاریخ ۱۹ بهمن ۹۹ بازداشت شد .
#اتحاد_و_همبستگی_معلمان و سایر اقشار زحمتکش رمز رسیدن به حقوق از دست رفته و پایمال شده است و با حجم وسیع فساد و دزدی‌هایی که سالهای اخیر توسط رسانه های حکومتی اعلام و خبر رسانی شده است ،هیچ توجیهی از جمله محدودیت مالی و پولی و…برای معلمان پذیرفتنی نیست.
آموخته ایم که حق گرفتنی است نه دادنی ،این بار با همدلی و اتحاد به بخش کوچکی از حق پایمال شده خود خواهیم رسید.

۲۰ بهمن ۹۹