نوشتن جرم نیست

عفو بین‌الملل از مقامات ایران می‌خواهد که رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن، سه نویسنده ایرانی و از اعضای کانون نویسندگان ایران را که به خاطر نوشته‌ها و فعالیت‌های مسالمت‌آمیزشان بازداشت شده‌اند، فورا و بدون و قید و شرط آزاد کنند.

آن‌ها در روزهای هفتم و هشتم اردیبهشت ۱۳۹۹ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» محاکمه و هر کدام به ۶ سال زندان محکوم شدند.

براساس گزارش کانون نویسندگان ایران مصادیق اتهام‌های این سه نفر؛ «عضویت در کانون نویسندگان ایران، انتشار خبرنامه‌ داخلی کانون، آماده کردن کتاب پژوهشی در باره‌ تاریخ ۵۰ ساله کانون برای انتشار داخلی، بیانیه‌های کانون، حضور بر مزار جانباختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای از جمله جعفر پوینده و محمد مختاری و شرکت در مراسم سالانه‌ بزرگداشت احمد شاملو» بوده است.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم ۶ زندان رضا خندان و بکتاش آبتین را در دادگاه نظر تایید و حکم کیوان باژن را به سه و نیم سال حبس تعزیری کاهش داد. دوره محکومیت آن‌ها از ۵ مهر ماه ۱۳۹۹ آغاز شده است.

عفو بین‌الملل رضا خندان، بکتاش آبتین و کیوان باژن را زندانیان عقیدتی می‌داند که صرفا به خاطر استفاده از حق آزادی بیان و حق تجمع و تشکل زندانی شد‌اند.