اقدام مشترک تشکل های مستقل زنان ایرانی به مناسبت هشت مارس روز جهانی زنان

ما بیست و چهار تشکل زنان ایرانی پراکنده در نقاط مختلف دنیا ، با حفظ هویت مستقل گروهی خود کنار هم ایستاده ایم، تا در هشت مارس روز جهانی زنان همبستگی خود را در مبارزه برای برابری جنسی -جنسیتی با زنان ایران و جهان نشان دهیم . ما اعلام میکنیم ،که به دستاوردهایی که به بهای شجاعت و دریا دلی زنان کسب شده افتخار می کنیم، و اینکه زنان امروزه در صف مقدم همه مبارزات اجتماعی در ایران قرار دارند مایه دلگرمی ما است. ما همگام شده ایم ،تا عزم راسخ خود را برای تغییر مناسبات قدرت و دادخواهی برای هزینه گرانی که زنان ایران بیشتر از هر زمان دیگر در بیش از چهار دهه پرداخته اند اعلام کنیم.

یکصد و یازده سال از کنفرانس جهانی زنان کارگر در کپنهاگ می گذرد . در این کنفرانس صد تن از هفده کشور جهان حضور داشتند و به اتفاق آراء پیشنهاد کلارا زتکین را برای روز جهانی زنان تایید کردند. با پیگیری کنشگران حقوق زنان سرانجام در سال ۱۹۷۷ مجمع عمومی سازمان ملل روزهشت مارس را به نام روز جهانی زنان به رسمیت شناخت. با وجود پیشرفت‌ها و دستاورد هایی که در نتیجه مبارزات زنان برای تحقق حقوق سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی و جنسی- جنسیتی کسب شده است، در دهه سوم قرن بیست و یکم، هنوز دو میلیارد و هفتصد میلیون زن در جهان از حقوق برابر برخوردار نیستند، از هر سه زن یک نفر خشونت را در دوران زندگی خود تجربه می‌کند، زنان بیست و سه درصد دستمزد کمتر از مردان در مقابل کار برابر دریافت می‌کنند و از صد و نود و سه کشور جهان فقط بیست و یک زن در مقام رهبری قرار دارند . هشت مارس روزی است که زنان جهان فارغ از تمایزات، عزم خود را برای جهانی برابر و رفع کامل ستم جنسی- جنسیتی در سیستم پدر /مرد سالاری اعلام می‌دارند. زنان جهان در این روز به پامی‌خیزند تا با همدلی، همبستگی و هم‌اندیشی به مثابه نیمی از جامعه بشری، با تکیه بر دستاورد‌ها و فرازهای خود در مبارزه با افراط‌گرایی مذهبی، اسلام سیاسی، سیاست‌های نئو لیبرالیستی و نیروهای راست، مبارزه را ادامه دهند.

سال گذشته پاندمی کووید و پیامدهای آن بر موانع و چالشهای سیستماتیک و ساختاری تبعیض‌های اقتصادی ، جنسی- جنسیتی و نژادی افزود . در سراسر جهان زنان خشونت را در حوزه خصوصی سنگین‌تر از قبل تجربه کردند ، بر حجم کارهای بدون دستمزد آنان افزوده شد ، بیکاری و فقر بیشتر آنها را در چنگال خود فشرد . با وجود اینکه زنان نیروی عظیم و در صف مقدم مقابله با پاندمی کووید و ارائه خدمات هستند، برای مقابله با جوانب گسترده آن در سیاستگذاری در سطح ملی و بین‌المللی فرصت نقش‌آفرینی کم رنگی داشته و دارند . از اینرو، سازمان ملل، موضوع هشت مارس سال جاری را ” زنان در رهبری، تحقق آینده ای برابر در دنیای کووید ” اعلام کرده است.

زنان ایران هم همواره با وجود موانع سیاسی، در نزدیک به یکصد سال است که هشت مارس را گرامی می‌دارند . از جمعیت پیک سعادت در رشت در سال ۱۳۰۱ تا تظاهرات زنان علیه حجاب اجباری ، در بند و در خیابان ، زنان ایران این روز را در همبستگی با زنان سراسر جهان جشن گرفته‌، و عهد خود را برای مقابله با ستم جنسی – جنسیتی تجدید میکنند. ما در هشت مارس در کنار زنان پرتوان ایران ایستاده‌ایم و به مبارزات افتخارآمیز زنان بر خود میبالیم . ما زنان فمینیست، برابری طلب و مدافع حقوق انسانی زنان، در هشت مارس عهد می‌بندیم تا از دستاوردهای مبارزاتی زنان در صد سال گذشته پاسداری کنیم ،به ستم جنسی – جنسیتی ، به واپس گرایی ، به ستم ملی، قومی ، نژادی و اقتصادی / طبقاتی نه بگوییم. ما تشکل های مستقل و متنوع زنان با اراده ای جمعی “موجیم” که تا فردای تحقق خواسته‌ها و مطالبات حقوقی، اجتماعی، سیاسی زنان، تا برچیدن خشونت علیه زنان ایران در عرصه خصوصی و عمومی، تا فردای آزادی زنان زندانی و برچیدن فرودستی زنان آسوده نخواهیم نشست !

۹ صبح تا ۲ عصر به وقت غرب آمریکا
۶ عصر تا ۱۱ شب به وقت اروپای مرکزی
۸:۳۰ شب تا ۱:۳۰ به وقت ایران
۱۸ اسفند

انجمن زنان ایرانی در ایتالیا
انجمن زنان مونترال
انجمن زنان ایرانی دالاس
گروه آیوین از شمال کالیفرنیا
آنجمن زنان ایرانی-آلمانی کلن از آلمان
گروه نه به حجاب
کمیته زنان ضد سنگسار پاریس
اییتلاف بین المللی علیه خشونت در ایران – ایکاوی
گروه” زنان کنشگر ایرانی در تبعید-برلن”
انجمن زنان پرتو
گروه زنان ایرانی در فرانکفورت
کمیتهٔ زنان و مبارزه با تبعیض همبستگی جمهوری‌خواهان ایران
گروه اتحاد زنان چپ
گروه زنان مستقل شهرکلن
کمپین توقف قتل های ناموسی
گروه همايش هانوفر
رادیو آوای زن
دایره زنان ایرانی برای همکاری جهانی – ای سی وین
شش رنگ
اسپکتروم
اتحاد فمینیست های سوسیالیست خاورمیانه
زنان برای آزادی و برابری پایدار
گروه مطالعات زنان ارونج کانتی

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»