عفو بین‌الملل: قتل سوختبران محروم باید تحت تحقیقات مستقل کیفری قرار گیرد

عفو بین‌الملل:

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به شکل غیرقانونی از قوای قهریه مرگبار علیه جمعی از سوخت‌بران غیرمسلح در روز ۴ اسفند در نزدیکی شهر سراوان، در استان سیستان و بلوچستان، استفاده کرده است و بدین ترتیب، اصل «ممنوعیت سلب بی‌ضابطه حق حیات» در حقوق بین‌الملل را به طرزی فاحش نقض کرده است.

شهادت شاهدان عینی و خانواده‌های قربانیان، همراه با فیلم های ویدئویی که توسط «آزمایشگاه شواهد بحران» سازمان عفو بین‌الملل مکان‌یابی و تایید شده‌اند، نشان می‌دهند که در آن روز، ماموران سپاه پاسداران، مستقر در پاسگاه نظامی شمسر، با سلاح گرم به سمت سوخت‌بران غیرمسلح، متعلق به اقلیت ستمدیده بلوچ، شلیک کرده‌اند و باعث کشته و زخمی شدن چندین نفر شده‌اند.

دیانا الطحاوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل گفت: «نیروهای امنیتی ایران با آتش گشودن به سوی گروهی از افراد غیرمسلح، بی‌اعتنایی بی‌رحمانه‌ایی را نسبت به جان انسان‌ها روا داشته‌اند. ضرورت دارد که در خصوص قتل‌های صورت گرفته، تحقیقات فوری و مستقل کیفری، مطابق با استانداردهای بین‌المللی، انجام شود. کسانی که علیه‌شان مدارک و شواهد قابل قبول وجود دارد باید به صورت عادلانه و بدون توسل به مجازات اعدام محاکمه شوند.»

«توجیهات ارائه شده از سوی مقامات ایران برای استفاده مرگ‌بار‌شان از سلاح گرم نشان‌دهنده بی‌توجهی کامل آن‌ها به موازین بین‌المللی در خصوص استفاده از سلاح گرم است. اظهارات ‌آن‌ها همچنین نشان‌دهنده نقض بی‌شرمانه‌ی وظایف‌شان در خصوص احترام‌گذاری و حفاظت از جان‌ها انسان‌ها و تضمین این امر که نیروهای امنیتی با استفاده غیرقانونی از سلاح گرم دست به اعدام‌های فراقضایی نمی‌زنند، است.»

طبق قوانین بین‌المللی، استفاده از سلاح گرم تنها برای دفاع در مقابل خطر قریب الوقوع مرگ یا جراحت جدی مجاز است و استفاده عمدی و کشنده از سلاح گرم تنها در صورتی قابل توجیه است که این عمل برای محافظت از جان انسان‌ها‌ کاملاً اجتناب‌ناپذیر باشد.

دیانا الطحاوی گفت: «وقتی نیروهای امنیتی با اراده و بر خلاف قانون از سلاح گرم علیه افراد غیرمسلح استفاده می‌كنند، آنها یا قصد كشتن دارند یا اهمیتی نمی‌دهند كه اقدامات آنها به احتمال قوی موجب مرگ انسان‌ها می‌شود. در هر صورت، طبق قوانین بین‌المللی، قتل‌های حاصل از چنین اقدامات غیرقانونی نه تصادفی بلکه عمدی محسوب می‌شوند و بنابراین باید تحت عنوان اعدام‌های فراقضایی مورد تحقیق قرار گیرند.»

لینک دانلود فایل پی‌دی‌اف گزارش عفو بین‌الملل به فارسی (۵ صفحه)
https://t.me/Amnesty_International/1879
لینک گزارش عفو بین‌الملل به انگلیسی
https://bit.ly/307UBfT