به مناسبت روز جهانی زن: تاریخ شماری وضعیت زنان مزدبگیر، کارگر و کارمند در دوره بحران اقتصادی دولت روحانی

براساس آمار و گفته های مقامات مسئول جمهوری اسلامی: در بحران اقتصادی در ایران زنان مزدبگیر دوبرابر مردان استثمار می شوند!

۲۸ دی ۱۳۹۹- چگونه آمار بیکاری زنان در پاییز امسال کم شد؟

در حالی که برخی گزارشها از کاهش آمار بیکاری زنان در پاییز امسال خبر می دهد، کارشناسان معتقدند به دلیل تداوم کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی، بخش اعظمی از زنان شغل خود را از دست داده و به جمعیت بیکار افزوده شده اند.

با شیوع ویروس کرونا بخش اعظمی از مشاغل و کسب و کارها و صنوف خدماتی دچار آسیب شدند و این مساله باعث شد تا به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و رکود و تعطیلی بنگاهها، بیشتر نیروهای کار شاغل در این کسب و کارها با بیکاری نسبی مواجه شوند. بر اساس گزارش‌ها بیشترین تاثیر کرونا بر بخشهای خدماتی بوده که در کوتاه ترین زمان تحت تاثیر شوک کرونا و تداوم آن قرار گرفت؛ رستوران ها، هتل ها، تالارهای پذیرایی، اغذیه فروشی ها، آرایشگاهها، مهدکودک ها، باشگاههای ورزشی و مراکز اقامتی و گردشگری که در بخش خدمات فعال بودند به تدریج تحت تاثیر کرونا راکد یا تعطیل شدند.

بررسی ها نشان می دهد که زنان بیش از مردان در بخشهای خدمات مشغول فعالیت هستند و همین مساله نیز باعث شده تا در دوران کرونا بیشتر لطمه ببینند.

زنان شاغل در مراکز تهیه غذا، هتل ها، تالارهای پذیرایی، زنان آرایشگر، زنانی که در سرویس مدارس و مهدکودک ها فعالیت می کردند همگی بخشی از زنانی هستند که به دلیل گسترش کرونا و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن آسیب بسیاری را متحمل و بخشی به دلیل محدود شدن بازار کار و تعطیلی محل کار بیکار شدند.

به گفته مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار، در فصل بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته حدود ۷۴۹ هزار نفر از اشتغال زنان کاسته شده و طی بهار تا تابستان امسال نیز حدود ۱۲۰ هزار نفر دیگر از اشتغال زنان کاسته شده که نشان از تاثیر بسیار شیوع بیماری کرونا بر اشتغال زنان بوده است. در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۹ که با شیوع بیماری کرونا همراه بوده حدود ۱۷۱ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده که از این میزان ۶۲ هزار فرصت شغلی به زنان تعلق داشته است.

ایجاد ۶۲ هزار فرصت شغلی برای زنان با توجه به ریزش اشتغال زنان بسیار ناچیز است و برای جبران آن لازم است برنامه های اشتغال ویژه برای زنان خصوصا زنان سرپرست خانوار و زنان متعلق به خانوارهای کم درآمد به اجرا درآید.

بخشهای گردشگری و مشاغل خدماتی بخشهای جدی در بحث آسیب پذیری کرونا هستند که حضور زنان در آنها پر رنگ است و پیش بینی می شود که بخش قابل توجهی از اشتغال زنان در این بخشها از بین رفته باشد.در حالی که در پاییز سال گذشته جمعیت زنان بیکار ۹۳۶ هزار نفر با نرخ ۱۷.۳ درصد بوده تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن است که تعداد زنان بیکار در پاییز امسال به ۷۰۰ هزار و ۱۵۳ نفر رسیده و نرخ بیکاری آنها ۱۵.۹ درصد بوده است. درواقع از تعداد زنان در پاییز امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۳۵ هزار و ۸۴۷ نفر کاسته شده است. حمید حاج اسماعیلی کارشناس حوزه کار درباره کاهش این آمار می گوید: بیشتر کارشناسان از گذشته انتقاداتی را به روش آمارگیری در حوزه اشتغال و بیکاری در خصوص زنان و مردان به مرکز آمار داشته و این ارزیابی ها نتوانسته منتقدان را اقناع کند.

آمارهای وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه بیکاری هم صراحتا اعلام می کنند که بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در دوران کرونا بیکار شده و نیازمند دریافت حمایتهای اجتماعی بوده اند. طبعا در این بین بخشی از زنان هم تحت تاثیر کرونا شغل خود را از دست داده اند و با توجه به آنکه زنان بیشتر در بخشهای خدماتی فعالیت می کنند و رعایت پروتکل های بهداشتی در این بخش ضروری بوده می توان نتیجه گرفت که بخش اعظمی از زنان به دلیل آسیب های کرونا شغلشان را از دست داده اند لذا این مساله با گزارش مذکور تناقض دارد. بخشهای گردشگری و مشاغل خدماتی بخشهای جدی در بحث آسیب پذیری کرونا هستند که حضور زنان در آنها پر رنگ است و پیش بینی می شود که بخش قابل توجهی از اشتغال زنان در این بخشها از بین رفته باشد.

به گزارش ایسنا، معاونت اشتغال وزارت کار اعلام کرده که بیشترین میزان آسیب از کرونا را زنان شاغل متحمل شده اند به نحوی که نزدیک به ۷۰ درصد شاغلینی که تحت تاثیر کرونا شغل خود را از دست داده و بیکار شدند، زنان هستند.

به گزارش مرکز آمار ایران، جواد حسین زاده رئیس مرکز آمار ایران به تحلیل بازار کار در فصل بهار ۹۹ پرداخت و گفت: بررسی نتایج حاکی از مشهود بودن اثر کووید ١٩ بر بازار کار کشور در فصل بهار نسبت به فصل مشابه سال قبل است. مطابق این نتایج، جمعیت غیر فعال کشور افزایش و جمعیت شاغل و بیکار کشور (جمعیت فعال) با کاهش ملموسی مواجه شده است. بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر در بهار ١٣٩٩ نشان می‌دهد که ٤١ درصد جمعیت در سن کار (١٥ ساله و بیش‌تر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. هم‌چنین نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کم‌تر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار١٣٩٨)، ٣.٧ درصد کاهش داشته است. بعبارت دیگر در فصل بهار سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود ٢ میلیون نفر از بازار کار خارج شده‌اند که بیش از ١ میلیون و ٢٠ هزار نفر آن را زنان و ٩٧٠ هزار نفر  آنرا مردان تشکیل می‌دهند.

در بهار ١٣٩٩، بررسی نسبت اشتغال جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر بیانگر آن است که ٣٦.٩ درصد از جمعیت در سن کار (١٥ ساله و بیش‌تر) شاغل بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیش‌تر از زنان و در نقاط روستایی بیش‌تر از نقاط شهری بوده است. ارزیابی این شاخص گویای آنست که در بهار ١٣٩٩ نسبت به بهار ١٣٩٨، نسبت اشتغال به میزان ٢.٩ درصد کاهش یافته است و در واقع در بهار سال جاری نسبت به فصل بهار سال گذشته حدود ١ میلیون و ٥٠٠ هزار نفر از جمعیت شاغل کاسته شده است.

اما تفکیک وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان بر اساس زن و مرد نیز از این حکایت دارد که مردان فارغ التحصیلان آموزش عالی ۲۸.۱ درصد کل بیکاران را تشکیل می‌دهند که سهم آنها نسبت به پاییز سال قبل رشد ۴.۲ درصدی دارد. از سوی دیگر در بین جمعیت شاغل نیز مردان فارغ التحصیل آموزش عالی ۲۰.۶ درصد را شامل می‌شوند که با نسبت آنها با افزایش ۱.۹ درصدی همراه بوده است،

اما زنان فارغ التحصیلان آموزش عالی ۶۸.۲ درصد سهم جمعیت بیکار و ۳۸.۵ درصد شاغلان را تشکیل می‌دهند. این‌ در حالی است که سهم زنان این بخش برای بیکاران ۲.۴ درصد و شاغلان ۱.۶ درصد افزایش رشد داشته است. گفتنی است که در پائیز سال جاری نرخ بیکاری در بین مردان به ۱۰.۱ و زنان ۱۸ درصد رسیده است.

۲۳ دی ۱۳۹۹ مرکز آمار: ۴۰ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیل دانشگاه هستند

مطابق گزارش های مرکز آمار در پاییز ۹۹ سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۲ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مطابق آخرین آمار مرکز آمار از نتایج بیکاری در پاییز ۹۹ بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۹.۴ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ۹۸، ۱.۲ درصد کاهش یافته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در پاییز ۹۹، بخش خدمات با ۴۹ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در رتبه های بعدی بخش‌های صنعت با ۳۴.۳ درصد و کشاورزی با ۱۶.۷ درصد قرار دارند. در پاییز ۹۹ سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیلان آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۲ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

در پاییز ۹۹ سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیلان آموزش عالی از کل شاغلان ۲۵ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می دهد که سهم این جمعیت نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۶ درصد افزایش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر فارغ التحصیلان آموزش عالی نشان می دهد ۱۴.۳ درصد از جمعیت فارغ التحصیل آموزش عالی بیکار بوده اند. این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است.

یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ – سهم زنان از بازار کار کمتر از ۲۰ درصد است

بر اساس گزارش مرکز آمار سهم زنان ایرانی از بازار کار و اشتغال زیر ۲۰ درصد است و بیکاری زنان بیشتر از مردان و ۱۸ درصد است.

هر چند نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران نسبت به ۷۰ سال پیش دو برابر شده، اما زنان همچنان سهم بسیار کمی در اقتصاد و بازار کار ایران دارند. آنطور که بررسی‌های اقتصادی نشان می‌دهد نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران حدود ۱۶ درصد است. آخرین گزارش مرکز آمار درباره وضعیت بیکاری زنان در ایران نشان می‌دهد در تابستان امسال سهم زنان از بازار کار کمتر از ۲۰ درصد بوده است، حال آنکه بیکاری زنان در این فصل به مراتب بیشتر از مردان و بیش از ۱۸ درصد گزارش شده است.

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد مشارکت اقتصادی زنان از ۹.۲ درصد در سال ۱۳۳۵ به بیش از ۱۶ درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده است. با این وجود، این پیشرفت مناسب با تغییرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه نیست. تنها اگر مقوله تحصیل را در نظر بگیریم، در دهه‌های اخیر زنان زیادی به جمعیت تحصیل‌کرده ایرانی اضافه شده‌اند. در برهه‌هایی تعداد زنانی که به دانشگاه راه یافته‌اند بیش از مردان گزارش شده است.

مشارکت پایین اقتصادی و نرخ بالای بیکاری زنان این واقعیت را نشان می‌دهد که همچنان نیمی از جمعیت ایران مشکلات متعددی برای مشارکت اقتصادی و کار کردن دارند. دامنه این موانع از مشکلات اجتماعی تا فرهنگی گسترده است. اگرچه رویکرد‌ها به مقوله کار کردن زنان بسیار تغییر کرده، اما همچنان این رویکرد غالب است که در زمینه کار کردن اولویت با مردان است. کارفرمایان مردان را نان‌آور خانه می‌دانند و اگر قرار باشد دست به انتخاب بزنند در شرایط مساوی نیروی کار مرد را برمی‌گزینند. آنها در مواردی پا را از این فراتر گذاشته و حتی خواستار به‌کارگیری زنان با دستمزدی کمتر از مردان هستند.

در نظر آنها چون زنان نان‌آور خانه نیستند با حقوق کمتر می‌سازند. علاوه بر این، برخی از کارفرمایان نیز همچنان بر این نظر هستند که زنان قدرت، توان و مهارت کمتری برای کار کردن دارند؛ ذهنیتی که اساسا اشتباه است و بیشتر شبیه توجیهی برای ضایع کردن حقوق زنان به نظر می‌رسد.

طبق گزارش بانک جهانی‌، در سال ۲۰۱۷ نرخ مشارکت اقتصادی زنان در قطر در میان کشورهای OECD بالاترین عدد را ثبت کرده و ۵۸ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی زنان در عراق نیز ۱۹ درصد عنوان شده است. کویت، بحرین و امارات به ترتیب با نرخ مشارکت ۴۷، ۴۴ و ۴۱ درصد بیشترین مشارکت را بعد از قطر در منطقه داشته‌اند. این در حالی است که مشارکت اقتصادی زنان ایرانی هنوز به ۲۰ درصد نرسیده است. منبع: ایلنا

۲۶ اسفند ۱۳۹۶ – حقوق و کارمزد زنان شاغل استان قم افزایش پیدا کند

نماینده مردم قم در مجلس؛ احمد امیرآبادی فراهانی اظهار داشت: متأسفانه در برخی از کارگاه‌های استان حقوق کار برای زنان کارگر رعایت نمی‌شود که این مسئله باید در نظارت‌ها و بازرسی‌های قانونی که ظرفیت آن‌ها در قانون دیده‌ شده بررسی شود. ساعت کاری برخی از کارگران زن استان قم از ابتدای صبح تا ابتدای شب به طول می‌انجامد اما کل حقوق و دریافتی این افراد در برخی موارد کمتر از ۵۰۰ هزار تومان است که به‌هیچ ‌وجه زیبنده نیست.

۲۰ شهريور ۱۳۹۶ – سهم بخش کشاورزی در تولیدات استان خراسان جنوبی ۳۲ درصد است

هاشم ولی‌پور مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سهم بخش کشاورزی در تولیدات استان ۳۲.۲ درصد است و نسبت زنان شاغل بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها بیشتر است. ۲۳.۹ درصد شاغلان بخش کشاورزی را زنان تشکیل می‌دهند در صورتی که در سایر بخش‌ها ۱۶.۷ درصد متعلق به زنان است. وی افزود: از هر ۱۰۰ نفر زن شاغل در بخش کشاورزی ۴.۵ درصد دارای تحصیلات عالیه هستند در صورتی که در سایر بخش‌ها این رقم ۵۱.۶ درصد است.

۱۸ مرداد ۱۳۹۶ – تک فرزندی در بین زنان شاغل بیشتر است

محمد اسلامی معاون دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت با بیان اینکه بیشتر زوجین تمایل به داشتن بیش از دو فرزند دارند گفت: تک فرزندی در بین زنان تحصیل‌کرده و شاغل بیشتر است.

۱۶ مرداد ۱۳۹۶ – ارائه راهکارهای رفع موانع قانون مرخصی زایمان به سازمان برنامه و بودجه

شهیندخت ملاوردی معاون امور زنان رئیس جمهور اظهار داشت: در حال حاضر به‌صورت رسمی حدود ۱۲ میلیون کارگر تحت پوشش تأمین اجتماعی فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۲ میلیون و ۵۰۰ نفر از این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند. وی افزود: طبق آخرین برآوردهای صورت‌گرفته، نرخ مشارکت بانوان بالای ۱۵ سال معادل ۱۷.۳ درصد و همچنین سهم زنان از اشتغال ۱۴.۹ درصد است.

۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ – ۲.۵ میلیون زن جویای کار داریم

رئیس اتحادیه زنان کارگر با اشاره به اینکه دو میلیون و ۵۰۰ هزار زن جویای کار هستند گفت: نداشتن امنیت شغلی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های زنان کارگر است. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سهیلا جلودارزاده با تأکید بر اینکه نداشتن امنیت شغلی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های زنان کارگر است گفت: بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زن جویای کار هستند و به دلیل بیکاری از فقر و بدبختی رنج می‌برند.