قطعنامه شورای حکام و رویکرد جمهوری اسلامی

مهران براتی، کارشناس امور بین‌الملل شورای مدیریت گذار:

ترکیب شورای حکام همان ترکیبی‌ است که در ژوئن ۲۰۲۰ قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی صادر کرد و از آن‌ها خواست که به آژانس امکان بازرسی از مکان‌هایی که مورد شک و تردیدشان است را بدهد. در این مورد مشخص دو مسئله‌ مورد نظر آقای گروسی، دبیر کل آژانس است؛ اول آن‌که جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود عمل نکرده و دوم در رابطه با پروتکل الحاقی معروف به کد اصلاحی سه و یک است. این پروتکل الحاقی می‌گوید فعالیت‌های جدید کشورها باید شش ماه قبل به آژانس اتمی اطلاع داده شود.

در صورتی که قطعنامه‌ای تصویب شود آن اصل اقدامات شک‌برانگیز که منتج به آن شود که گزارش به شورای امنیت برود میسر نخواهد شد. گویا آقای گروسی توافقات مخفیانه‌ای با جمهوری اسلامی کرده که محتوای آن برای ما مشخص نیست اما امروز آقای روحانی گفت تولیدات فلز اورانیوم باید قطع شود و احتمالا این یک بخشی از آن توافق مخفیانه است.

جمهوری اسلامی از طرفی می‌خواهد تمام تحریم‌ها توسط آمریکا برداشته شود و امکان فروش نفت برایشان مهیا شود از طرف دیگر رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید با طرف مقابل مذاکره نمی‌کند. این مسخره‌ترین کاری‌ است که یک مقام رسمی در کشور می‌تواند انجام دهد. آقای خامنه‌ای با تهدیدهای خود مشغول بلوف زدن است؛ تهدیدی می‌کند که احتمال انجام دادن آن نیست.

* این مصاحبه قبل از صرف نظر کردن کشورهای اروپایی از ارائه قطعنامه پیشنهادی خود به شورای حکام انجام شده است