نسرین ستوده: زندان قرچک را بدلیل شرایط غیر انسانی تعطیل کنید

رضا خندان همسر نسرین ستوده در صفحه فیسبوک خود از درخواست نسرین ستوده از رئیس سازمان زندانها مبنی بر تعطیلی زندان قرچک خبر داد.

آقای خندان در پیام خود می نویسد:

نسرین اعلام کرد؛ طی نامه‌ای به رئیس سازمان زندان‌ها، از آنها خواسته است که نسبت به تعطیلی زندان قرچک به دلیل شرایط غیراستاندارد و غیرانسانی این زندان، اقدام و زندانی در شان زنان ایران در منطقه‌ای مناسب احداث کنند.

او در نامه خود به سازمان زندان‌ها نوشته است که اولین شرط احداث یک زندان، وجود آب و هوای مناسب است؛ در حالی که این زندان نه آب سالم دارد و نه هوای مناسب برای تنفس. فضاهای داخل زندان مخروبه و به حدی فشرده و تنگ با سقف‌های کوتاه و بدون پنجره و تهویه مناسب است که شرایطی غیرانسانی را ایجاد کرده است. بوی نامطبوع زندان حتی برای پرسنل زندان نیز آزار دهنده است.

زندان قرچک در منطقه‌ای دورافتاده واقع شده است و تمام اطراف این زندان محل چَرا و پرورش شتر، شترمرغ و انواع حیوانات است.

به دلیل مسافت زیاد و دوری از تهران بسیاری از خانواده‌ها به طور مرتب نمی‌توانند به ملاقات زندانیان بروند. محیط غیربهداشتی و آب و هوای نامناسب موجب بروز و رشد سریع انواع بیماری‌ها می‌شود.

طبق گفته پرسنل قرچک، ده سال پیش زندانیان زن به طور موقت در آنجا اسکان داده شده‌ بودند تا در اولین فرصت، زندانی برای زنان ساخته شود؛ زندانی که تاکنون هیچ اقدامی برای ساخت آن صورت نگرفته است.