هشدار یونیسف در مورد رشد کودک همسری زیر سایه کرونا

یونیسف روز دوشنبه اعلام کرد که همه‌گیری ویروس کرونا موجب افزایش ۱۰ میلیون نفری تعداد دخترانی می‌شود که طی دهه جاری در خطر ازدواج در سن کودکی قرار دارند.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه‌ای که به مناسبت روز جهانی زن منتشر کرده، توضیح داد که مطابق تخمین پیشین این نهاد بین‌المللی در مجموع ۱۰۰ میلیون دختر طی دهه جاری در معرض خطر کودک همسری قرار داشتند که در مقایسه با ۱۰ سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته بود. اما شیوع ویروس کرونا با دامن زدن به گسترش فقر و آموزش از راه دور که در عمل موجب انزوای کودکان و کاهش دسترسی آنها به شبکه نهادهای پشتیبان شده، ۱۰ میلیون دختر دیگر را برای تن دادن به ازدواج در سن کودکی تحت فشار قرار خواهد داد.

یونیسف تصریح کرده که کودک همسری، ضمن آن که مانع ادامه تحصیل دختران می‌شود، آنها را با تجربه زودهنگام خشونت خانگی و بارداری مواجه می‌کند؛ تجربه‌ای که آثار منفی آن بر جسم و روان دختران قابل جبران نیست.

یونیسف ابراز امیدواری کرده که با مهار همه‌گیری کرونا و بازگشایی مدارس، اجرای قوانین و سیاست‌های موثر در کشورهای مختلف جهان مانع از رشد پدیده کودک همسری در میان دختران شود.

تخمین زده می‌شود که ۶۵۰ میلیون از دختران و زنانی در حال حاضر در قید حیات هستند، در دوران کودکی ازدواج کرده باشند و نیمی از این ازدواج‌ها نیز در کشورهای بنگلادش، برزیل، اتیوپی، هند و نیجریه انجام شده باشد.

یونیسف ماه گذشته نیز تخمین زده بود که به دنبال تعطیلی مدارس و اختلال در برنامه های امدادرسانی در سطح جهان دو میلیون دختر دیگر تا پایان دهه کنونی در معرض خطر ختنه قرار گیرند؛ به این ترتیب شمار دخترانی که خطر ختنه طی این دهه آنها را تهدید می‌کند به ۷۰ میلیون نفر رسیده است.

@NA_BE_KAR_KOODAKAN