توقف تلاش‌ها برای احیای مذاکرات هسته‌ای با ایران؛ رویکردها و آینده برجام

مهران براتی، معاون سیاسی شورای مدیریت گذار: غربی‌ها نیز تقریبا متوجه شده‌اند که درون نظام حاکم در ایران تمایل زیادی به باز شدن گره بازگشت آمریکا و اروپا به برجام به دست دولت آقای روحانی و وزیر خارجه او وجود ندارد. گمان بر این است که رییس جمهور آینده فردی با سابقه فعالیت در سپاه خواهد بود و اصولا سیاست جمهوری اسلامی در زمینه بین‌المللی احتمالا تغییرات فاحشی نسبت به گذشته خواهد کرد.

به همین دلیل غربی‌ها هم زیاد عجله‌ای در حل مسئله برجام ندارند. آقای روحانی هم که یک روز می‌گوید آمریکا باید فورا همه تحریم‌ها را بردارد و روز دیگر می‌گوید برداشتن تحریم ها جزء به جزء هم ممکن است. این عدم تعادل نشان‌گر این است که آن اقتدار لازم برای آغاز گفتگوها در دولت فعلی وجود ندارد و همه مسائل به بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران موکول شده است.

از طرفی مدیر کل آژانس مدام در حال ارسال این پیام است که بازگشت آمریکا و غرب به برجام از کانال گزارش آژانس بین‌المللی اتمی ممکن خواهد بود. مسائل ناروشنی در این میان وجود دارد، از جمله مسائلی که مربوط به کد سه و یک که در پیوند با پروتکل الحاقی معنا پیدا می‌کند و گزارش‌های لازم شش ماه قبل از آغاز هرگونه فعالیت جدید اتمی لازم بوده و جمهوری اسلامی آن‌ها را در گذشته انجام نداده است.

هرچند این اشکالات مربوط به سال‌ها پیش است ولی جمهوری اسلامی در ۱۰ سال گذشته هنوز پاسخی به این مسائل نداده و به نظر آژانس جمهوری اسلامی موظف است دقیق روی این مسئله تمرکز داشته باشد که توافق با غرب بدون گزارش مثبتی از آژانس ممکن نخواهد بود.