نامه کنشگران ایرانی داخل کشور به سازمان ملل: از همه‌پرسی گذار پشتیبانی کنید

متن نامه کنشگران سیاسی و مدنی داخل کشور به سازمان ملل که در اختیار سایت شورای مدیریت گذار گذاشته شده است را در اینجا ملاحظه کنید:

نامه به شورای امنیت

 

براساس گزارش رادیوفردا و صدای امریکا ۱۰۲ کنشگر سیاسی و مدنی و زندانی سیاسی‌عقیدتی از داخل ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، خواستار پشتیبانی این نهاد از برگزاری همه‌پرسی ملی در ایران، با نظارت شورای امنیت سازمان ملل متحد شدند.

امضاکنندگان این نامه از جامعه جهانی خواسته‌اند تا «به واسطه شورای امنیت سازمان ملل متحد… برای گذار خشونت‌پرهیز به سوی یک حکومت دموکراتیک و سکولار» در ایران،‌ از برگزاری همه‌پرسی ملی پشتیبانی کنند.

این ۱۰۲ کنشگر ایرانی در نامه خود به نمونه‌های قبلی در پرونده آپارتاید آفریقای جنوبی در دهه ۱۹۹۰ و برگزاری همه‌پرسی ملی برای برقراری حاکمیت مردم که در سال ۱۹۷۸ در شیلی انجام شد اشاره کرده و بر نقش سازمان ملل در آن تحولات تأکید کرده‌اند.

آنها نوشته‌اند: «ما بر این باوریم که شورای امنیت سازمان ملل متحد، توانایی و پایبندی اخلاقی لازم و کافی را داراست تا در راستای دادرسی نقض مستمر حقوق بشر مردم ایران در سایه ایمنی، امنیت و همزیستی مسالمت‌آمیز با دیگر ملت‌های خاورمیانه و جهان چنین گذار مسالمت‌آمیزی را به پیش ببرد.»

این نامه را بیش از یکصد فعال مدنی و سیاسی از جمله شهلا انتصاری، اکبر امینی، عیسی‌خان حاتمی، یاسمین حنیفه طباطبایی، هاشم خواستار، زرتشت احمدی‌راغب، کوروش زعیم، حشمت الله طبرزدی،  بهفر لاله‌زاری، ‌فرنگیس مظلوم، عبدالحمید معصومی تهرانی، و محمد نیکبخت امضا کرده‌اند.

طرف خطاب این نامه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، لیندا توماس-گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد، و همچنین دیگر اعضای این شورا است. این کنشگران مدنی با «دزدسالار» نامیدن حکومت ایران، خواستار حمایت نهادهای مدنی برای گذار از دموکراسی به یک حکومت و قانون اساسی سكولار دموكراتیک، از مسیر همه پرسی ملی شدند.

در بخشی از این نامه با اشاره به فراگیر شدن آرمان‌های مردم ایران برای دستیابی به یک حکومت سکولار دموکراتیک آمده است: «ما بر این باوریم که شورای امنیت سازمان ملل متحد، توانایی و پایبندی اخلاقی لازم و کافی را دارا است تا در راستای دادرسی نقض مستمر حقوق بشر مردم ایران در سایه ایمنی، امنیت و همزیستی مسالمت‌آمیز با دیگر ملت‌های خاورمیانه و جهان چنین گذار مسالمت آمیزی را به پیش ببرد.»