۲۴ مارس: “روز جهانی حق آگاهی از واقعیات مربوط به نقض فاحش حقوق بشر و احترام به کرامت قربانیان”

در سال ۲۰۰۶، سازمان ملل اعلام کرد مردم حق دارند حقایق مربوط به نقض فاحش حقوق بشر و نقض جدی حقوق بشر را بدانند. علاوه بر آن، این حق به وظیفه و تعهد دولت ها برای حفاظت از حقوق بشر و تضمین آن، انجام موثر تحقیقات لازم و تضمین درمان موثر این معضل و پرداخت غرامت به قربانیان، پیوند خورده است.

در دسامبر ۲۰۱۰ و در تلاشی برای حمایت از حقوق بشر، سازمان ملل متحد ۲۴ مارس را به عنوان “روز جهانی حق آگاهی از واقعیات مربوط به نقض فاحش حقوق بشر و احترام به کرامت قربانیان” نامگذاری کرد. این روز، به یاد قربانیان نقض حقوق بشر، از جمله اسقف اعظم رومرو، در تقویم سازمان ملل ثبت شده است. او کسی بود که سالها برای احترام به حقوق بشر تلاش کرد و نهایتا در سال ۱۹۸۰ به ضرب گلوله در محراب کلیسا کشته شد.

دانستن واقعیتِ سرنوشت مفقودشدگان و ناپدیدشدگان، چرایی اعدام‌ها و مرگ زندانیان، پشت پرده بازداشت‌های خودسرانه و سرکوب فعالین سیاسی و مدنی توسط جمهوری اسلامی از جمله مواردی است که آگاهی از آن حق همه مردم ایران و جهان است.

یکی از وظایف مهم گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به حقوق بشر در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی، آقای جاوید رحمان، اطلاع رسانی به مردم ایران و جهان از نقض فاحش حقوق بشر در ایران است.