در این دوره «نه به جمهوری اسلامی» و «نه به انتخابات» یک معنا را می دهند

حسن شریعتمداری در گفتگو با شبکه تلویزیونی آزادی، در مورد تبلیغات رژیم برای گرم کردن تنور انتخابات ریاست جمهوری و میزان مشارکت مردم می گوید:

 

اصولا در جمهوری اسلامی برنامه ای که اسم انتخابات بر آن گذاشته اند، در حقیقت همان بیعت با رهبری و با نظام است که هم آقای اعلم الهدا و هم بقیه ائمه جمعه و آقای خامنه ای هم آن را تکرار کرده اند.

علت آن هم بسیار طبیعی است، نظام جمهوری اسلامی خودش را برخاسته از یک انقلاب می داند و بنابراین باید نشان دهند که همچنان پایه اجتماعی دارند. از این نظر همینکه مردم در صف رای بایستند، حال چه برگ سفید بیندازند و یا به فرد دیگری رای دهند، صرف حضور مردم توسط حکومت پررنگ جلوه داده می شود و صرف ایستادن مردم در صف ها توسط آنها مصادره می شود.

به این علت که این انتخابات آنقدر برای آنها مهم است که حاضرند هر تقلبی و هر جنایتی و هر سرکوبی را بکنند تا رل این خیمه شب بازی از دست آنها خارج نشود.

اسم این کار انتخابات نیست. آنچه که در جمهوری اسلامی به نام انتخابات صورت می گیرد تقلب است و در واقع گرفتن بیعت از مَکره است؛ اما معامله با کسی که با اکراه وارد معامله می شود باطل است. زمانی که مردم را در مقابل انتخابات بد و بدتر قرار می دهند معنای معامله با مَکره را می دهد که طبق قوانین فقهی نیز باطل است.

آقای شریعتمداری در مورد تقاضای فعالین مدنی و سیاسی برای برگزاری رفراندم تحت نظارت سازمان ملل گفت:

این اعلامیه که در ایران داده شده و از سازمان ملل متحد درخواست شده که نظارت بر یک رفراندوم آزاد در ایران داشته باشد، درخواست به حقی است. البته حدود پانزده سال پیش هم اطلاعیه ای مشابه داده شده بود که برخی مانند آقایان طبرزدی، محمد نوری زاد، کدیور، مرحوم ملکی و بنده آنرا امضا کرده بودیم.

بنابراین این یک خواست به حقی است و از این طریق باید یک بار نشان داد که این نظام پایه اجتماعی ندارد و مردم ایران هیچ اعتمادی به حکومت خود ندارند.

آقای شریعتمداری مجددا تاکید کرد که در این دوره نه به جمهوری اسلامی و نه به انتخابات یک معنا را می دهند.

مشروح این گفتگو را در اینجا ملاحظه کنید: