‘چندین هزار سانتریفیوژ در نطنز از بین رفته است’، حسین باستانی

علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران می‌گوید در مرکز غنی‌سازی اورانیوم نطنز “چندین هزار” دستگاه سانتریفیوژ آسیب دیده و از بین رفته است.

فریدون عباسی دوانی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم از وقوع انفجار در سیستم توزیع برق سانتریفیوژها در این حادثه خبر داده و درباره این عملیات گفته “طراحی دشمن خیلی قشنگ بود.”

روز یکشنبه ۲۲ فروردین مقام‌های ایران اعلام کردند که حادثه‌ای در شبکه برق مرکز غنی‌سازی نطنز رخ داده و بعد از ساعاتی آن را “اقدام علیه” این مرکز و “تروریسم هسته‌ای” عنوان کردند.

علیرضا زاکانی، نماینده و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، با انتقاد شدید از تدابیر امنیتی در مراکز هسته‌ای ایران این سوال را مطرح کرده که چرا از بین رفتن “بخش عمده‌ای از امکانات غنی‌سازی ما” در اثر خرابکاری در سیستم برق تاسیسات نطنز با حساسیت لازم دنبال نمی‌شود.

آقای زاکانی در برنامه “جهان‌آرا” در تلویزیون ایران گفت بعضی نمایندگان مجلس در واکنش به خرابکاری‌ها در این تاسیسات از شدت ناراحتی “خون گریه می‌کردند.”

رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی ساعاتی بعد از اعلام خبر “حادثه” در نطنز از دست داشتن موساد، سرویس اطلاعاتی اسرائیل، در این حمله و سنگین بودن خسارات واردشده به مرکز نطنز گزارش دادند و روز دوشنبه وزارت خارجه ایران هم اسرائیل را به عنوان مسئول این حادثه معرفی کرد.

مقام‌های هسته‌ای ایران به تازگی از راه‌اندازی دوباره بخشی از این تاسیسات بعد از انفجار تیر ماه خبر داده بودند.

نیویورک تایمز گزارش داد که انفجار روز یکشنبه نطنز “چنان ضربه‌ شدیدی به توانایی غنی‌سازی اورانیوم ایران وارد کرده که احیای تولید در نطنز ممکن است دست کم ۹ ماه طول بکشد.”

“کار گذاشتن مواد منفجره در میز کار ”

فریدون عباسی دوانی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس ایران هم برای اولین بار کار گذاشتن “مواد منفجره از طریق جاسازی در یک میز سنگین و وارد کردن آن به سایت نطنز” را عامل انفجار تیرماه گذشته عنوان کرد.

علیرضا زاکانی در مصاحبه در تلویزیون ایران گفت دستگاه‌هایی را که برای تعمیر به خارج از ایران فرستاده بودند با “۳۰۰ پوند مواد (منفجره)” به ایران بازگردانده‌اند و از بی‌توجهی سیستم امنیتی به این مسئله به شدت انتقاد کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران از کار گذاشتن مواد منفجره در “میز کار لوازم حساس” در نطنز خبر داده که احتمالا به انفجار قبلی در ۱۲ تیر سال گذشته مربوط می‌شود.

فریدون عباسی دوانی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس ایران هم روز دوشنبه برای اولین بار کار گذاشتن “مواد منفجره از طریق جاسازی در یک میز سنگین و وارد کردن آن به سایت نطنز” را عامل انفجار تیرماه گذشته عنوان کرد.

آقای عباسی دوانی درباره اتفاق روز یکشنبه به خبرگزاری تسنیم گفت که طی عملیاتی پیچیده “از طریق انفجار در سیستم توزیع برق و کابل‌های مربوط به باتری‌های برق” که جریان برق در سانتریفیوژها قطع شده است.

به بیان او این انفجار در حالی صورت گرفته که پست برق سایت نطنز “جریان برق را به حدود ۴۰ تا ۵۰ متری زیرزمین می‌فرستد؛ محلی که مستحکم ساخته شده تا حملات هوایی و موشکی نتواند این مکان را از بین ببرد.”

فریدون عباسی دوانی افزود که ۹ سال پیش عملیات مشابهی در سایت هسته‌ای فردو هم اجرا شده بود.

به گفته این نماینده مجلس: “در ماجرای فردو نیز که در سال ۹۱ رخ داد، برق را از ۴ کیلومتری قم یا ۳۰ کیلومتری فردو قطع کردند. دکل‌ها و کابل‌های برق را با مواد منفجره قطع کردند و نفوذی‌ها در داخل از قسمت‌هایی که دوربین نبوده، آن بخش باطری‌ها را منفجر کردند. یعنی همزمان که برق قطع شد، باطری‌ها را هم قطع کردند”.

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»