پیام از سوی کانون نویسندگان ایران برای بکتاش آبتین، آیدا عمیدی

بکتاش آبتین در زمان اجرای حکم ۶ سال زندان، عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران بود. او در طول سال‌ها عضویت‌اش در کانون در راستای آرمان‌های کانون که دفاع از آزادی بیان بی هیچ حصر و استثنا و مبارزه با سانسور است تمام توان خود را به کار بسته بود. کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌های خود بارها اعلام کرده است که پرونده‌سازی حکومت برای سه عضو در بند کانون، بکتاش آبتین، رضا خندان‌مهابادی و کیوان باژن، تنها به دلیل دفاع از آزادی بیان و مبارزه با سانسور بوده است.

از این جهت پرونده‌ی این سه نفر از اهمیت ویژه برخوردار است. آنها نه بابت استفاده از حق آزادی بیان خود بلکه دقیقا به خاطر دفاع مداوم از حق آزادی بیان همگان اکنون در زندان به سر می‌برند.

حکم زندان بکتاش آبتین در زمان شیوع کرونا اجرا شد و این در حالی بود که پزشک معالج او و وکلایش، ناصر زرافشان و راضیه زیدی، با توجه به بیماری زمینه‌ای او درخواست مرخصی او را به جریان انداخته بودند. با آنکه طبق نظر پزشکش ابتلای آبتین به کرونا می‌توانست برای او خطر جانی در پی داشته باشد در خواست مرخصی او رد شد.

سرانجام آبتین در ۱۳ فروردین به کرونا مبتلا شد و پس از ۴ روز بستری در بهداری مرکزی به شکل اجباری به بند ۸ بازگردانده شد. اقدامی که آبتین آن را برخوردی سیاسی توصیف کرد و عامدانه جان او و دیگر زندانیان بند ۸ را به خطر می‌انداخت. با این همه آبتین مسئولانه خود را در حسینیه‌ی بند قرنطینه کرد و با رسیدگی دیگر زندانیان بند حالش رو به بهبود رفت.

گرچه به نظر می‌رسد آبتین خطر جانی را پشت سر گذاشته است، اما آنچه بر او رفته نشان می‌دهد که نه تنها جان و سلامت زندانیان برای حکومت ارزشی ندارد بلکه همان‌طور که کانون نویسندگان ایران می‌گوید آنها “قصد تحمیل مرگ به زندانیان را دارند”.

آنچه بر بکتاش آبتین رفته و می‌رود را در ادامه‌ی فشار بر اعضای فعال کانون نویسندگان ایران می‌دانم که علاوه بر پنج عضو زندانی‌اش، شش عضو پرونده‌دار دیگر نیز دارد. فراموش نکنیم که کانون نویسندگان ایران در تاریخ ۵۳ ساله‌ی خود انواع فشار و سرکوب از احضار و بازداشت و پرونده‌سازی تا زندان و قتل اعضایش را تجربه کرده است.

کانون نویسندگان ایران همچنان تمام تلاش خود را برای متوقف کردن این احکام به کار می‌بندد و امیدوار است که مردم آزاده و نهادهای مستقل نیز به هر شکل ممکن مقابل این احکام بایستند.

آیدا عمیدی
عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران
۲۸ فروردین ۱۴۰۰

 

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»