آخر راه است! فائزه در “كلاب هاوس، يزدان شهدايی

سخنان فائزه هاشمی در کلاب هاوس بیش از آنکه بيانگر تغییر موضع دختر هاشمی رفسنجانی باشد، ترس از وقایع قریب الوقوع است که بی‌گمان او وخانواده‌اش را به عنوان یکی از متهمان وضع موجود تهدید می‌کند.

 

يزدان شهدايی

“كلاب هاوس”، بازار مكاره جديد سياست شده است. “هايدپاركى” در فضاى مجازى براى اينكه هر چه دل تنگت مى‌خواهد بگويي. اين بازار اخيرا توانسته خيل ايرانيانى را كه دنبال راه حل مى‌گردند، و يا كنجكاو هستند در اتاق‌هايي كه گوش تا گوش پر مى‌شوند جمع كند.

جالب اينكه از آمران درجه اول حكومتى مثل محمد جواد ظريف گرفته تا روشنفكران طرفدار حكومت مثل اقاى زيبا كلام و چهره‌هاى جنجالى نظام مثل فائزه هاشمى رفسنجانى نيز از اين گزينه مجازى جديد بخوبى استفاده مى‌كنند.

رويارويي نيروهاى گذار و طيف طرفداران رنگارنگ حكومت در كلاب هاوس ميدانى است براى دفاع از مردم و يا حكومت، كارزار كسانى كه كار نظام را تمام مي‌دانند و كسانى كه به هزار و يك بهانه براى ماندن اين دستگاه پوسيده لباس ماندگارى مي‌دوزند. در اين ميانه حضور كسانى مثل خانم هاشمى كه يكى به نعل ميزند و يكى به ميخ، هاله‌اى از ابهام ايجاد مى‌كند و نبايد ساده از آن گذشت.

بنظر نگارنده، سخنان فائزه هاشمی در کلاب هاوس بیش از آنکه بيانگر تغییر موضع دختر هاشمی رفسنجانی باشد، ترس از وقایع قریب الوقوع است که بی‌گمان او وخانواده‌اش را به عنوان یکی از متهمان وضع موجود تهدید می‌کند.

هر چند فائره هاشمی سعی کرد از موضع اپوزیسیون حکومتی سخن بگوید اما آنچه در سخنان شش ساعته او به وضوح درک می‌شود پر از تناقض و تقابل است.

تناقض از آن‌رو که حاضر به نقد و يا نفی عملکرد پدرش اکبر هاشمی رفسنجانی كه خيلى ها او را معمار اصلى حكومت اسلامى مي‌دانند، نشد، بلکه جمهوری اسلامی را بدون علی خامنه‌ای هنوز هم مورد تایید می‌داند.

تقابل از آن‌رو که تجربه مردم از نظام اسلامى را كه حداقل سى سال از عمر ان با مشاركت فعال پدر ايشان همراه بوده در مقابل جمعيت حاضر در کلاب هاوس به هيچ انگاشت و حاضر نشد بروشنى از نظام فاصله بگيرد.

او هنوز حاضر نيست از سیاست‌های ترور و شکنجه و اعدام مخالفین و سیاست‌های اقتصادی ویرانگر حکومت در دورانی که پدر ایشان در راس یکی از قوای حکومتی بوده است، فاصله بگيرد و گويا فقط با بيت خامنه‌اى و حذف خانواده خود از قدرت مشكل دارد.

آری سخنان فائزه هاشمی بیش از آنکه بوی شجاعت بدهد. از ترس قیام مردمی است و سرنوشت شومی که در انتظار همه کارگزاران این نظام است. خانم رفسنجانى اگر مى خواهد ميراث‌دار پدر باشد، چاره‌اى نخواهد داشت جز اينكه از همه آنچه كه حكومت اسلامى بر سر مردم ايران آورده دفاع كند و يا اينكه توان نقد صريح و گذشتن از گذشته پدرش را داشته باشد و به صف مردم بپيوندد.

عزم راسخ مردم ايران براى گذار و تنگناى اين نظام كار را بر كسانى مثل خانم فائزه سخت مى كند و اجازه نخواهد داد بيش از اين خاك در چشم مردم بپاشند.

نه به جمهورى اسلامى را بايد براى عبور از كليت ان با صداى بلند فرياد كشيد. آينده مطلوب كشور ايران از اين راه مى‌گذرد.