واکسن کرونا پولی شد

هنوز خبر رسوایی اعضای شورای شهر و شهرداری آبادان مبنی بر دریافت واکسن بدون نوبت از طریق «جا زدن خود به عنوان پاکبان» و «گم شدن ۱۳ میلیون یورو برای واردات واکسن کرونا توسط هلال احمر» هضم نشده بود که خبر رسید ستاد کرونا اعلام کرده است «کسانی که پول پرداخت کنند می‌توانند زودتر از نوبت واکسن کرونا دریافت کنند.»

واکسنی که دولت، پیش‌تر وعده داده بود رایگان خواهد بود و در کشورهای همسایه به طور رایگان و با رعایت نوبت در حال تزریق است، اکنون قرار است به لطف ناکارآمدی مسئولان جمهوری اسلامی واکسن کرونا با قیمت دو دوز ۶۰۰ هزار تومان به دست قشر خاصی از طبقه نورچشمی‌ها و رانت‌خواران برسد. این مبلغ، اگر بالاتر نرود، افراد را در صف واکسن‌هایی قرار می‌دهد که هنوز به کشور وارد نشده و دست مسئولان را برای اختلاس و فساد بیشتر باز خواهد گذاشت.

پیش‌تر مسئولان جمهوری اسلامی روند کند واکسیناسیون را بر گردن تحریم‌ها انداخته بودند اما واقعیت امر این است که دارو و غذا هرگز مشمول تحریم‌های آمریکا نبوده و اظهارات مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر نبود امکان ارسال تجهیزات پزشکی و دارو «دروغ دیگری» است که جمهوری اسلامی به مردم می‌گوید تا ناکارآمدی‌ و فساد خود را با فرافکنی بر گردن عوامل خارجی بیندازد.

ماه‌ها از کشف واکسن کرونا می‌گذرد و کشورهای مختلف واکسیناسیون عمومی را آغاز کرده‌اند. به عنوان مثال، ترکیه، همسایه غربی و با جمعیتی مشابه با جمعیت ایران نیز با واکسینه کردن نزدیک به ۲۰ میلیون از جمعیت ۸۰ میلیونی خود کارنامه قابل قبولی از مهار نسبی کووید ۱۹ ارائه داده است اما در ایران بنا بر آخرین اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تا کنون مجموعا ۵۱۶ هزار و ۸۶۰ دز واکسن تزریق شده است.

در موج چهارم کرونا و با اعلام وضعیت فراتر از قرمز برخی از شهرهای ایران، امروز، ۲۸ فروردین اعلام شد که طی شبانه‌روز گذشته، ۴۰۵ نفر دیگر در کشور جان خود را بر اثر کرونا از دست داده و بیش از ۲۱ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.