همزمانی نامیمون دو تولد! سپاه پاسداران، «زمین‌خواری» که در روز جهانی زمینِ پاک (۲ اردیبهشت) متولد شد، حمید آقایی

این موارد نمونه های کوچکی هستند از عملکرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این همزاد نامیمون زمین، بعنوان زمین خوار اصلی، نابود کننده منابع طبیعی و محیط زیست کشورمان.

 

حمید آقایی

۴۲ سال پیش، در روز دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ هجری شمسی روح الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، فرمان تاسیس “سپاه پاسداران انقلاب اسلامی” را صادر کرد.

اما چنین روزی متاسفانه مصادف است با روز جهانی زمین پاک: ۵۲ سال پیش در چنین روزی برابر با ۲۲ آوریل ۱۹۶۹ میلادی مطابق با پیشنهاد جان مک کونل (John McConnell)، روز جهانی زمین پاک اعلام شد. در خیلی از کشورها روز ۲۲ آوریل هم‌زمان با ۲اردیبهشت روز زمین است و جوامع بسیاری نیز هفتهٔ زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌گیرند و تمام هفته را به فعالیت‌های زیست‌محیطی اختصاص می‌دهند.

سپاه پاسداران سال‌هاست که در حال تصاحب زمین‌ها‌ و اموال عمومی در ایران است. بخشی از این تصاحب‌ها با همکاری نهادهای دیگر جمهوری اسلامی انجام شده و بخشی دیگر بدون مجوز  و یا با حمایت های قانونی مجلس شورای اسلامی بوده اند.

«به گزارش خبرگزاری ایسنا  نمایندگان مجلس با تصویب بند الحاقی دو تبصره ۳ لایحه بودجه ۹۴ مقرر کردند وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها موظفند بنابر درخواست سازمان بسیج مستضعفین در شهرک‌ها و شهرهای جدید، اراضی مناسب را با در نظر گرفتن طرحهای تفصیلی و هادی مصوب بارعایت ماده (۶۹) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۷/ ۱۱/ ۱۳۸۰ جهت احداث حوزه‌های مقاومت بسیج و سالن‌های ورزشی صالحین پس از آماده‌سازی بدون أخذ هزینه در اختیار سازمان بسیج قرار دهند.»

در سال ۱۳۹۷: «سپاه پاسداران ۱۵۰هزار متر زمین کارگران کارخانه شیر پگاه که از ۲۰ سال پیش توسط تعاونی این کارخانه خریداری شده بود را تصرف کرده است. کارگران کارخانه شیر پگاه تهران پیشتر در فروردین و شهریورماه سال جاری نیز تجمعاتی اعتراضی برگزار کرده بودند و در یک کارگران در یک بنر بزرگ به کنایه نوشتند: « ما خجالت می‌کشیم که به فرزندان خود بگوییم سپاه پاسداران زمین‌های ما را غصب کرده است»، اما مسئولان قوه قضاییه برای تخلیه زمین‌ کارگران اقدامی انجام ندادند.»

 

 

 

 

در سال ۱۳۹۹ شرکت کشت و صنعت فجر صفا وابستە بە سپاە پاسداران تلاش می کند زمینهای ٥ روستای «شرف بستانرود» بخش ویسیان شهرستان چگنی خرم آباد در استان لرستان را غصب کند. در اهواز نیز، سپاە پاسداران بواسطە بنیاد مستضعفان در تلاش است تا روستای ابولفضل را غصب کند.

افشای طرح سپاە پاسداران برای غصب ١ هزار و ٦٠٠ هکتار زمین پنج روستا در لرستان و دستگیری ساکنین این روستاها!

 

 

 

 

۱۳۹۹:‌ وضعیت سدهای ساخته‌شده توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه: نیمی از سدهای ایران که اکثریت قریب به اتفاق آنها توسط این قرارگاه ساخته شده، بخاطر فقدان لایروبی قابل استفاده نیستند. ایجاد ۱۴سد توسط سپاه بر روی رودکرخه باعث خشک‌شدن آب این رودخانه شده. اما سپاه برای ایجاد ۳۶سد دیگر بر روی این رود طرح دارد.

نقش مخرب سپاه در سدسازیهای بیرویه و علت اصرار سپاه بر ادامه سدسازی

 

 

 

 

این موارد نمونه های کوچکی هستند از عملکرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این همزاد نامیمون زمین، در سه دهه اخیر (پس از پایان جنگ جمهوری اسلامی و حکومت صدام حسین) بعنوان زمین خوار اصلی، نابود کننده منابع طبیعی و محیط زیست کشورمان؛ نهادی که در این راستا فعالین محیط زیست کشورمان را یا زندانی کرد و یا از کشور گریزاند. نهادی که نه تنها ایران زمین بلکه خاک دیگر کشورهای منطقه را نیز به توبره کشیده است.

اما در چنین روزی و روزهای دیگر از سال، فرزندانی از این میهن پا به عرصه وجود گذاشته اند که دلسوزانه در پی پاک کردن زمین از مواد آلوده کننده اند. این حرکت نمادین نهادهای مستقل مردمی در پاسداری از محیط طبیعی ایران زمین در دل خود پاک کردن نهایی این سرزمین آبا و اجدادی از موجودی نامبارک و زمین خواری که بیش از چهل سال است که خانه ما، این وطن ما را غصب کرده است، می پروراند.