موج گسترده اعتصاب غذا در اعتراض به قتل حکومتی محمد قبادلو

شماری از فعالان سیاسی مدنی اعلام کردند که در همراهی با «۶۱ زن زندانی» و در اعتراض به اعدام محمد قبادلو، روز پنج‌شنبه پنجم بهمن دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

این همراهی پس از آن صورت می‌گیرد که حساب نرگس محمدی در اینستاگرام، اعلام کرد که زنان زندانی سیاسی- عقیدتی اوین در اعتراض به اعدام‌های اخیر و برای «توقف اعدام»، روز پنجم بهمن در اعتصاب غذای عمومی خواهند بود‌‌.

در حساب برنده جایزه نوبل صلح در شبکه اجتماعی ایکس آمده است: «روز سه‌شنبه یک بار دیگر سرزمین ایران شاهد به دار آویخته شدن جوانانش بود. محمد قبادلو در شرایطی به دار آویخته شد که حتی حکم قطعی برای اعدام او وجود نداشت».

در همراهی با اعتصاب غذای ۶۱ زن زندانی سیاسی عقیدتی در زندان اوین، علاوه بر شماری از کاربران کمتر شناخته‌شده فضای مجازی، چهره‌هایی چون توماج صالحی و مهدی یراحی، دو خواننده معترض، سپیده ابطحی فیلمساز، بهاره هدایت و زینب جلالیان، سپیده قلیان و پدر و مادرش، ناهید تقوی زندانی دوتابعیتی که در مرخصی به سر می‌برد، فاطمه گورابی مادر زهره سرو، زندانی سیاسی، و شمار دیگری از خانواده‌های دادخواه، خانواده‌های زندانیان سیاسی و قربانیان پرواز اوکراینی، ده‌ها تن از زندانیان سیاسی سابق از جمله زندانیان زن سابق، وکلای دادگستری و روزنامه‌نگاران اعلام کرده‌اند که امروز دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

از میان ده‌ها زن زندانی سابقی که بیانیه‌ای حمایتی از این اقدام ۶۱ زندانی زن امضا کرده‌اند، می‌توان به نام‌های نازنین زاغری، ارس امیری، منیره عربشاهی، عالیه مطلب‌زاده، یاسمن آریانی، نازی اسکویی، آتنا دائمی و پوران ناظمی اشاره کرد.

جوانا طیمسی، همسر محسن مظلوم، زندانی کُرد محکوم به اعدام هم ضمن اعلام اعتصاب غذا در روز پنج‌شنبه، در پستی نوشته که «از امروز ابتدا اعتصاب خشک سه روزه خودم را در اعتراض به سکوت اتحادیه اروپا و خصوصا حکومت فدرال آلمان در برابر مبارزات ایرانیان برای نجاتشان از دست رژیم جنایتکار، و همچنین توقف احکام اعدام در ایران را اعلام میکنم. اعدام ها در ایران را متوقف کنید، سازمان سپاه پاسداران را در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهید. جمهوری اسلامی ایران را متوقف کنید.»

شمار دیگری از فعالان سیاسی مدنی نیز اگرچه به طور مشخص اعلام نکرده‌اند که به اعتصاب غذا خواهند پیوست، اما از این حرکت اعتراضی حمایت کرده و بر لزوم انجام اقدامات دسته‌جمعی از این دست، تأکید کرده‌اند.

برخی نیز نوشته‌اند که ترجیح می‌دهند نام اعتصاب غذا را بر حمایت خود از زندانیان زن نگذارند و از «اهمیت» آن نکاهند و تنها در حمایت از اعتصاب‌غذاکنندگان در زندان، از خوردن و آشامیدن خودداری کنند.

صفحه اینستاگرام گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی در اوین،از همراهی با این اعتصاب غذا خبر داد و خطاب به مخاطبان خود نوشت: «صدای ما باشید علیه اعدام.»

پس از آن برخی دیگر از زندانیان سیاسی فعلی و سابق، خانواده‌های زندانیان سیاسی، فعالان حقوق بشر و هنرمندان اعلام کردند که به این اعتصاب سراسری می‌پیوندند.

زینب جلالیان، زندانی محکوم به حبس ابد در زندان یزد و قدیمی‌ترین زن زندانی سیاسی در ایران توماج صالحی رپر زندانی و مهدی یراحی خواننده معترض از جمله افرادی بودند که با این اعتصاب غذای نمادین همراهی کردند.

گلشیفته فراهانی، بازیگر سینما، تصویری از خود در اینستاگرامش منتشر کرد که نشان می‌دهد پلاکاردی با شعار «اعدام در ایران را متوقف کنید» در دست گرفته است.

اعلام همبستگی ۳۷ زندانی سیاسی سابق بند زنان زندان اوین با ۶۱ زندانی در اعتصاب غذا…

بامداد سوم بهمن ماه ۱۴۰۲ اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی در زندان قزلحصار کرج بار دیگر قساوت و بی رحمی قوانین ناقض حقوق بشر حاکم بر ایران را نشان داد. به دنبال آن ۶۱ تن از زنان زندانی محبوس در زندان اوین در واکنش به این اقدام و جهت ابراز همراهی و نگرانی برای اعدام‌های ممکن پیش رو از اعتصاب غذای جمعی خود در روز پنجشنبه تاریخ ۵ بهمن خبر دادند.

ما زندانیان سیاسی سابق با امضای این بیانیه جمعی حمایت خود را از ۶۱ زندانی شجاع نشان داده و اعلام میکنیم؛ ما که پیشتر در کنارتان و همراه و همرزمتان بودیم از هزینه هایی که به جان میخرید آگاهیم.
ما در کنار شما ایستاده ایم و میدانیم اعلام همبستگی زندانیان نیازمند پشتیبانی ما مردم است. ما انعکاس صدای شما میشویم تا پیام دادخواهی، حق طلبی و مخالفت با اعدام در سراسر جهان شنیده شود.

رادیو فردا / ایران اینترنشنال