هرگز به عقب برنمی گردیم!

شیرازی – رضا

اتاق های فکر جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه در همان ساعاتی که به فکر طراحی حمله تبلیغاتی نظامی علیه اسرائیل بودند همزمان در مهار عظیم ترین نیروی اجتماعی معترض یعنی زنان بودند که شاید بتوانند با طرح نور آنان را به عقب نشینی وادار کنند. طوریکه در رسانه های حکومتی اعلام شد که طرح نور در مقابله با پوشش اختیاری را از شنبه آغاز خواهند کرد.

نیروهای سرکوب از صبح شنبه در برخی از اماکن عمومی از جمله در میادین و ایستگاههای مترو به صف شدند تا بزرگترین دستاورد ابر خیزش زن زندگی آزادی که همان پوشش اختیاری ست را از بیخ و بن نابود کنند.

به نظر میرسد که طرح نور در همان نطفه خفه شد. چرا که نیروی اجتماعی جنبش زنان ایران در یک پروسه و فرایند پوشش اختیاری را علیه حجاب اجباری انتخاب کرده و از اشکال به غایت ساده و ابتدایی از جمله آزادی های یواشکی، چهارشنبه های سفید در کوران عمل و ذره به ذره و گام به گام در عمومی کردن مخالفت با حجاب اجباری پیش روی نمود تا شاهد بودیم که در قبل از سرفصل تاریخ ساز دی نود و شش، دختران انقلاب و به چوب زدن حجاب، زمینه های اصلی شعار به عقب باز نمی گردیم را آفریدند.

همانطور که بر اساس ادبیات استبداد دینی، ولایت مطلقه فقیه خیمه نظام تلقی می گردد، پوشش اختیاری و مخالفت با حجاب اجباری هم بن پایه جنبش زنان است. بدون چنین راهبردی جنبش زنان در مهار جمهوری اسلامی به شمار می آمد به همین دلیل به آتش کشیدن روسری در زن زندگی آزادی نشان داد که پوشش اختیاری در حوزه عمومی، راهبردی رهائی بخش برای زنان است و با تکثیر دختران و زنان بی حجاب در حوزه عمومی، شکست و اضمحلال جمهوری اسلامی آغاز شد.

با آغاز و انجام ابرخیزش زن زندگی آزادی، زنان و دختران جسور و آگاه به شعار هرگز به عقب باز نمی گردیم، رسیدند. حال طی روزهای و هفته های آتی روشن تر خواهد شد که طرح نور نهادهای سرکوب گر نخواهد توانست هزاران زن و دختر جوان را به عقب نشینی وادار کند و شاهد خواهیم بود که جنبش زنان ایران همچنان در تکثیر پوشش اختیاری و حفظ این دستاورد حوزه عمومی را کاملا تسخیر خواهد کرد.

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»