این مقاومت جامعه مدنی است که خودش را بر حکومت تحمیل کرده است

گفتگوی رضا علیجانی با رادیو فردا

طرح «نور»(برای سرکوب نافرمانی زنان علیه پوشش اجباری)، یک طرح غیرقانونی خودسرانه است که توسط سردار رادان، منصوب شخص خامنه‌ای که برای چماق کشی آمده، اجرا می‌شود.

آقای فضائلی وقتی دید افتضاح خیلی بالا گرفته و در بدنه ولایی نیز باعث ناراحتی و نگرانی برخی شده و در بالای حکومت نیز در باره اجرای این طرح اختلافات زیاد شده آن تویئت را زد و اشاره به برخی بی‌قاعده‌گی‌ها کرد.

عده‌ای در موافقت و عده‌ای در مخالفت با مسئله «تذکر به برخی مسئولان» که فضائلی مطرح کرد، به میدان آمدند.

حکومت از اولین هشت مارس (روز زن) اندکی بعد از انقلاب فشار بر زنان را آغاز کرد. آنها به تدریج توانستند «یا روسری یا توسری» را عملی کنند. اما حالا زمانه دیگری است…

علی خامنه‌ای همانند سیاست خارجی‌اش در رابطه با مسئله حجاب اجباری نیز مصلحت نظام را هم گروگان لجبازی‌های شخصی خودش کرده است.

از نظر خامنه‌ای مرغ یک پا دارد و این که گفته کشف حجاب حرام شرعی و حرام سیاسی است، باید هر طور شده اجرا شود و نمی‌خواهد از آن کوتاه بیاید. این که در جنبش «زن، زندگی، آزادی» نوک پیکان حملات و شعارها علیه شخص خامنه‌ای بود نیز بر لجبازی او اضافه کرده است.

بر این عوامل باید مشورت امنیتی‌های افراطی که فقط به ضرب و زور و سرکوب و ارعاب می‌اندیشند را هم باید اضافه کرد. آنها می‌ترسند زنان باز موتور محرکه یک موج اعتراضی جدید همزمان با تنش‌های خارجی شوند. آنها به زعم خودشان می‌خواهند با ضرب و شتم زنان، از بقیه مردم هم زهر چشم بگیرند. اما این عمل می‌تواند به عکس، به جرقه یک اعتراض جدید تبدیل شود. اینجاست که بخش مصلحت‌اندیش‌تر طرفدار نظام هم زبان به اعتراض گشوده است.

موضع دادستان کل کشور، محمد کاظم موحدی‌آزاد (که گفته ما بنا نداریم برای نوامیس این مملکت پرونده قضائی درست کنیم و بعد از تذکر و تعهد و اصلاح پوشش فرد به منزل برمی‌گردد و اکثر بانوان بعد از تذکر نسبت به اصلاح وضعیت پوشش خود اقدام می‌کنند)، همسو با بخش مصلحت‌اندیش‌تر معترض به بخش مذهبیِ افراطی‌تر است. محسنی اژه‌ای اما، معمولا نقش منافقانه‌ای ایفا می‌کند!

این روزها مجلسی‌ها همه مسئولیت را گردن دولت و وزیر کشورش می‌اندازند. این نوعی فرصت‌طلبی سیاسی است و البته می‌تواند سرجمع نوعی عقب‌نشینی در میدان عمل در عین تشتت در نظام هم باشد، که جایی هم‌چنان می‌زند و جایی دیگر موضع انتقادی و عقب‌نشینی می‌گیرد.

فراجا بیانیه داده که این طرح هم‌چنان اجرا می‌شود و البته برخی نقائص هم رفع خواهد شد. این همان منویات خامنه‌ای است که از زبان بیانیه نیروی انتظامی اعلام می‌شود.

ریشه مشکل به شخص خامنه‌ای برمی‌گردد؛ او از بالا دستوری می‌دهد و نمی‌خواهد مسئولیت عواقبش را بپذیرد.