مطالبات صنفی زنان

لیلا زارعی / فعال صنفی، سنندج

زنان به مثابه یک نیروی اجتماعی اثر بخش در تحولات تاریخی و اجتماعی به شمار می‌روند بدون شک هر جنبش مقاومتی و هر مبارزه ی اجتماعی بدون حضور زنان راه به جایی نخواهد برد.

ما زنان باید خود را در مسیر جامعه و مطالبات آن قرار دهیم. جامعه در حال تغییر، جامعه‌ای است که زنان آن، پیشرو در مطالبه‌گری باشند، به رغم همه مشکلات پیشِ‌رو، مطالبه‌گری زنان در جنبش معلمان کاملا مشهود است، مصادیق این امر  تجمعات و تحصن‌های اخیر معلمان زن و پیشتازی آنان در اعتراضات است. زنان در صف اول اعتراضات صنفی همواره  حضور دارند، از خواندن  بیانییەها تا گرفتن پلاکاردهایی در دست کە محتوا و مطالبات اکسیون‌ها را در برمی‌گیرد تا دستانی گره کرده و نشانه گرفته، صدا و فریاد زنان در شعارهای جنبش رساتر بە گوش می‌رسد. هنگامی کە فراخوانی از جانب #شورای_هماهنگی صادر می‌شود زنان قویتر ظاهر می‌شوند!حالا دیگر زنان به حقوق خود آگاه شده‌اند حضور زنان در انجمن و تشکل‌های صنفی دستاوردی  مهم به حساب می‌آید.

زنان شاغل و بازنشسته، معلمان زن، زنان کارگر و فعالان حقوق زنان و… همگی پرچم‌دار مطالبه‌گری هستند. این حضور آشکار و تاثیرگذار قابل انکار نیست.
حضور زنان همدل و همراه در پیگیری مطالبات و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در این زمینە، بیان مطالبات و فریاد بر آوردن برای سایر گروههای اجتماعی موجب می‌شود که این انجمن‌ها یا تشکل‌ها شکل مردانه خود را از دست بدهند و دیدگاهها، توانمندی‌ها و مسائل و مطالبات زنان در آنها برجستە شود.

معلمین زن با پیگیری خواسته‌های خود در کانون‌های صنفی بایستی همراهی همکاران مرد و همچنین پشتیبانی دختران دانش‌آموز را با تاکید بر دفاع از حقوق زنان و حقوق دانش‌آموزان جلب کنند تا بتوانند با تبعیض‌های موجود مبارزە کنند.

به‌رغم این حقیقت که زنان ما سده‌ها از ظلم مضاعف رنج برده‌اند (هم با موقعیت زن در خانه و جامعه مردسالار، هم بعنوان کارگر در محیط کار)، اما هیچ‌گاه مطالبات خویش را از مطالبات ملت‌شان جدا نکردند، بلکە مطالبات ملی و زنانە را بصورتی مترقی بیان کردند کە مبارزە برای هر کدام دیگری را بە حاشیە نراند.
پیگیری این مطالبات و موفقیت در تحقق آن در گرو رهایی از جنسیت‌زدگی در بین اعضای کانون‌ها و اطمینان خاطر دادن بیشتر و پشتیبانی کامل تر از زنان مطالبه گر در این عرصه است.

بنابراین همکاران آزادیخواە و صاحب اندیشە را دعوت می‌کنیم تا با تصمیم خردمندانه برای برگزاری انتخاباتی دموکراتیک به ما بپیوندند. امیدوارم روز به روز بر زنان مطالبه‌گر و آگاه سرزمین‌مان افزوده شود تا با قدرت بیشتری برای رسیدن به مطالبات بر حق‌مان گام برداریم.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران