اخبار جنبش ژینا، ۱۴۰۳/۲/۸

#مهران_رحیمی، قاضی سابق دادگستری اهل بابل و بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری در تهران که در تخریب برج‌های غیرمجاز داماد علی شمخانی، دبیر پیشین شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی نقش داشت، به قتل رسید.

علی عباسی، مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با اعلام خبر کشف پیکر این قاضی بابلی در شهر آمل، گفت: “این مرگ مشکوک با کالبدشکافی در حال بررسی است.”
مهران رحیمی، قاضی سابق دادگستری، ۵۲ ساله و بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری دادگاه ولنجک تهران، سال گذشته بازنشسته شده بود.

#حبیب_دریس، زندانی محکوم به اعدام به سلول انفرادی زندان شیبان اهواز منتقل شد. انتقال این زندانی با توجه به محکومیت وی به اعدام، موجب افزایش نگرانی خانواده و نزدیکان او شده است.

# ۶۱ تن از وکلای دادگستری در بیانیه‌ای در حمایت از زنان، اقدامات خشونت آمیز نیروی انتظامی موسوم به “گشت ارشاد” در برخورد با حجاب اجباری را محکوم کردند. آنان اجرای طرح موسوم به “نور” را خلاف قانون و آزادی‌های عمومی و در تعارض با قانون اساسی و اسناد بین المللی حقوق بشر دانسته ‌و اعلام کردند که “به‌طور قطع تداوم این سیاست‌ها‌، به ستیز و برخورد و ناامنی بیشتر در جامعه دامن زده و جنبه‌های ایذایی بیشتری را برای زنان فراهم می‌آورد.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای به برخورد سخت‌گیرانه جدید جمهوری اسلامی درخصوص حجاب اجباری انتقاد کرد. این نهاد در بیانیه خود لایحه عفاف و حجاب را «سرکوب خشونت آمیز» زنان و دختران در ایران نامید و خواهان لغو آن شد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: شناسایی زنان از طریق دوربین‌های نظارتی، پلمب کسب و کار، زندانی کردن، تنبیه بدنی یا هر نوع مجازات دیگر، «ظالمانه، غیر انسانی، تحقیرآمیز» و مغایر با آزادی های بنیادین شهروندان در ایران است.

#مولوی_عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۷ اردیبهشت در واکنش به صدور حکم اعدام برای #توماج_صالحی، گفت: توماج شاعر و هنرمندی است که حرفی زده است. شما بخاطر حرف زدن، مردم را مورد محاربه قرار ندهید و آنها را نکُشید. تحمل داشته باشید. اعدام‌هایی که در ایران صورت می‌گیرد در بیش از ۱۴۰۰ سال گذشته سابقه نداشته است. ملت ایران، همه زنان و مردان، از شما می‌خواهند که اعدام را متوقف کنید.

#سیامک_صادقی‌‌چهرازی، فعال صنفی معلمان خوزستان، با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری اهواز احضار شد.

#نسیمه_اسلام‌زهی، متهم امنیتی سنی مذهب علیرغم گذشت بیش از ۷ماه از زمان دستگیری، به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان اوین بسر می‌برد.
همسر وی گفت که بیش از ۷ ماه است که دستگیر شده‌اند و تاکنون جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات او برگزار نشده است.

#اسلم_صدیقی، شهروند ساکن ایرانشهر با تودیع وثیقه از زندان بندرعباس آزاد شد.

#آتنا_فرقدانی، کارتونیست و فعال مدنی علیرغم گذشت ۱۳ روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر می‌برد.
اتهامات مطروحه علیه وی اهانت به مقدسات، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی عنوان شده است.

#فرحناز_نیکخو که در بند زنان زندان اوین محبوس است، توسط دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی صلواتی به تحمل ده سال زندان محکوم شد.
او از بابت اقدام علیه امنیت ملی از طریق جاسوسی محکوم شده است.

#فرزاد_معظمی گودرزی، از بستگان #رضا_معظمی گودرزی از جان باختگان اعتراضات آبان ۹۸ باگذشت ۲۳روز از زمان بازداشت بصورت بلاتکلیف در بند ۲۰۹ زندان اوین بسر می‌برد.

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات #فواد_شاکر ارکانی #بهنام_پور احمری #شهرام_فلاح #یکتا_فلاح و #پریدخت_شجاعی باغینی شهروندان بهائی ساکن کرمان، روز ۵ اردیبهشت در دادگاه انقلاب این شهر برگزار شد.

روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت #شادمان_بنی‌‌بشر و #احمد_قمری، فعالین کارگری به اداره اطلاعات سنندج احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.

اتحاد بازنشستگان