اجرای حکم ۵ سال زندان برای دانشجوی معترض به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی

بر اساس بیانیه سازمان دیدبان حقوق بشر از اردیبهشت ماه امسال دستکم ۱۳ نفر به خاطر این اعتراض ها به زندان محکوم شده اند.

 

بنا به اعلام تشکل “دانشجویان متحد”، دانشجو مصطفی هاشمی زاده که در دی ماه ۱۳۹۸ به خاطر شرکت در مراسم یادبود جانباختگان هواپیمای ساقط شده اوکراینی بازداشت و سپس به ۵ سال زندان محکوم شده بود، روز پنجشنبه ۳ مهرماه برای اجرای حکم به زندان فراخوانده شد.

پس از ساقط شدن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران در ۸ ژانویه سال گذشته، در مراسم یادبود و تظاهرات اعتراضی مسالمت آمیزی که در بسیاری از شهرهای ایران برپاشد تعداد زیادی بازداشت و به زندان محکوم شدند.

بر اساس بیانیه سازمان دیدبان حقوق بشر از اردیبهشت ماه امسال دستکم ۱۳ نفر به خاطر این اعتراض ها به زندان محکوم شده اند. در این بیانیه علاوه بر محکومیت ۵ ساله مصطفی هاشمی زاده دانشجوی مهندسی عمران در دانشگاه تهران در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام”تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی”، از محکومیت امیر محمد شریفی دیگر دانشجوی دانشگاه تهران به شش ماه زندان نیز یاد شده است.

پیش از این به گزارش کمپین حقوق بشر ایران، برای بیش از ۱۶ نفر از معترضان به ساقط کردن هواپیما در شهر آمل نیز حکم های زندان و شلاق صادر شده و شورا فکری، فعال مدنی در شهر آمل، ۲۹ اردیبهشت ماه برای گذراندن حکم ۵ ماه حبس تعزیری خود زندانی شده است. 

در اردیبشت ماه امسال غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، گفته بود که حدود ۳۰ نفر در ارتباط با این اعتراضات دستگیر شده‌اند.

مصطفی هاشمی زاده اردیبهشت ماه امسال پس از محکوم شدن در دادگاه در توییتر خود نوشت: « توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۵ سال حبس تعزیری به اتهام تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی و یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق به اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی به عنوان مجازات اصلی و دو سال ممنوعیت از ورود به خوابگاه دانشجویی و سه ماه خدمات عمومی رایگان و عام المنفعه در بیمارستان روانپزشکی نیایش تهران محکوم شدم.»

تشکل “دانشجويان متحد” دیروز پنج‌شنبه در صفحه تلگرام خود درباره روند محاکمه مصطفی هاشمی زاده نوشت که وی بارها توسط بازجو تهدید به کشته شدن با آمپول هوا و سپس رها شدن در محل نامعلوم شده است و چندین بار به وی گفته شده که صبح اول وقت وی را خواهند کشت، مگر آنکه اعترافات موردنظرشان در برگه بازجوئی ثبت شود.

بیشتر بخوانید:

بیانیه دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک در تجمع اعتراضی به حوادث آبان، سقوط هواپیما و وضعیت فعلی کشور

 

معترضان به دروغگویی مقامات جمهوری اسلامی در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی: “دروغگو دروغگو، مملکت رو رها کن”