به دنبال امارات و بحرین و در علاقه مندی به پیشرفت و رفاه مردم خود، سودان رسما به قطار عادی سازی روابط با اسرائیل پیوست

رژیم ایران تا کی به سیاست کاسۀ داغتر از آش ادامه می دهد؟

علی حسین نژاد

اسرائیل و سودان با میانجیگری آمریکا روی عادی سازی روابط میان خود توافق کردند و بدینگونه سودان سومین کشور عربی است که طی دو ماه گذشته با اسرائیل روابط برقرار می کند. فلسطینی ها این توافق را محکوم کرده و آن را “خنجر جدیدی از پشت به ملت فلسطین و یک اشتباه سیاسی” به شمار آوردند.

رئیس شورای انتقال حاکمیت سودان عبد الفتاح البرهان در فوریۀ گذشته در اوگاندا با نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو دیدار کرده بود.

یک سخنگوی کاخ سفید جمعۀ گذشته ۲۳ اکتبر گفت که اسرائیل و سودان روابط دیپلماتیک خودشان را زیر نظر رئیس جمهور آمریکا به حالت عادی خواهند آورد و این گام بزرگ دیگری به سوی صلح در خاور میانه می باشد.

خبرگزاری پولومبورگ به نقل از ترامپ در سخنانش برای خبرنگاران در کاخ سفید، نوشت: «دولت اسرائیل و جمهوری سودان روی برقراری صلح توافق کرده اند». ترامپ افزود که وی تلفنی با نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو و همتای سودانیش عبد الله حمدوک تماس گرفته است و افزود که این “یک صلح در خاور میانه بدون خونریزی است”. برخی از خبرنگاران موقع تماس تلفنی بین ترامپ و مسئولین اسرائیل و سودان در کاخ سفید حضور داشتند. در اعلامیۀ مشترک سه کشور آمده است: “رهبران بر عادی سازی روابط بین سودان و اسرائیل و پایان دادن به حالت دشمنی بین دو کشور توافق کردند”. اعلامیه می افزاید: “رهبران توافق کردند که روابط اقتصادی و بازرگانی با اولویت دادن به کشاورزی آغاز شود”.

وزیر خارجۀ سودان عمر قمر الدین هم تآکید کرد که “آنچه امروز صورت گرفته توافقی بر اقدامات عادی‌سازی روابط و تصمیم نهایی بر این امر می باشد و نهادهای قانونگذاری به دنبال تکمیل آن این تصمیم را اتخاذ خواهند کرد زیرا این نهادها در این امر دارای حق تصمیم گیری نهائی هستند”.

با این توافق، سودان بعد از امارات و بحرین سومی کشور عربی است که طی چند ماه گذشته برقراری روابط دیپلماتیک با دولت اسرائیل را می پذیرد.

ترامپ در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: “دست کم پنج کشور عربی هستند که می خواهند به قطار عادی‌سازی و برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل بپیوندند”. وی پیش بینی کرد که عربستان سعودی نیز روابط خود با اسرائیل را عادی کند.

اندکی پیش از این اظهارات در مورد عادی‌سازی روابط، دولت آمریکا قصد ترامپ مبنی بر حذف سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم را اعلام کرد. کاخ سفید گفت که ترامپ «صمیم خود مبنی بر لغو لیست گذاری سودان به عنوان کشور حامی تروریسم» را به اطلاع کنگره رسانده است.

کاخ سفید این اقدام را “یک نقطۀ تحول محوری” برای خارطوم توصیف کرد چرا که خارطوم تلاش می کند از انزوای چندین دهۀ خود بیرون بیاید. انتظار نمی رود که کنگره مانع این تصمیم ترامپ گردد، ولی کنگره باید قانون مصونیت دادن به سودان از مطالبات دیگر را نیز تصویب کند.

کاخ سفید تأکید کرد که سودان مبلغ ۳۳۵ میلیون دلار به حساب کمک به قربانیان تروریسم و خانواده هایشان واریز کرده است. علت گنجاندن نام سودان در لیست تروریستی عملکرد رژیم سابق سودان می باشد که با کودتایی به دنبال اعتراضات مردمی سال ۲۰۱۹ سرنگون شد.

عبد الله حمدوک حین این مکالمۀ تلفنی از رئیس جمهور آمریکا به علت این تصمیم سپاسگزاری کرد و تأثیر مهم این اقدام روی اقتصاد سودان را ستود.

سودان از سالها قبل برای حذف نام خود در لیست کشورهای حامی تروریسم تلاش می کند زیرا این لیست گذاری مانع جذب سرمایه گزاری های خارجی است چرا که شرکتها حاضر به قبول ریسک برانگیختن خشم واشنگتن یا قرار دادن خودشان در معرض تعقیب محدود نیستند.

وزارت خارجۀ آلمان از اعلام برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور استقبال کرد و آن را «اقدام مهم دیگری در راستای ثبات و روابط مسالمت آمیز بین اسرائیل و کشورهای عربی همسایه» دانست و از آمریکا به علت نقش قاطعش به عنوان واسطۀ این توافق تشکر کرد.

اما فلسطینی ها این توافق را محکوم کردند و ریاست دولت فلسطین در یک بیانیۀ مطبوعاتی تاکید کرد که «هیچکس حق ندارد به نام مردم فلسطین و آرمان فلسطین سخن بگوید و رهبری فلسطین تصمیمات لازم را برای حفظ منافع و حقوق مشروع ملت خود ملت فلسطین اتخاذ خواهد کرد».

همچنین سخنگوی رسمی جنبش حماس حازم قاسم نیز در بیانیه ای عادی سازی روابط بین سودان و اسرائیل را «یک اشتباه سیاسی به زیان مردم فلسطین و آرمان عادلانه شان و به زیان منافع سودان و عربها» دانست.

وزارت خارجۀ ایران نیز روز شنبه انتقاد گزنده ای از توافق عادی سازی روابط بین سودان و اسرائیل به عمل آورد و مبلغی را که خارطوم در کادر این توافق پرداخت کرده «دیه یا خون‌بها» نامید. وزارت خارجۀ ایران در صفحۀ رسمی خود در توئیتر نوشت: «اعلامیۀ کاخ سفید در مورد سودان خود به اندازۀ کافی سمبلیک بود». تهران گفت: «خون‌بهای کافی پرداخت کن، چشمت را به روی جنایتهای مرتکب شده در حق فلسطینیان ببند تا اسمت از به اصطلاح لیست سیاه تروریستی برداشته شود».

(منابع: خبرگزاریها فرانسه، آلمان و رویتر و سی ان ان عربی).

اینجا می توان پرسید که رژیم حاکم بر ایران تا کی می خواهد سیاست کاسۀ داغتر از آش را که در این مورد در پیش گرفته ادامه دهد. رژیم ایران عربها را که صاحب علۀ مسألۀ فلسطین می باشند به سخره گرفته و با شعارهای تو خالی و موهوم با ادعای «فتح بیت المقدس» و«نابود کردن اسرائیل و صهیونیسم» و«رفع فتنه از عالم با جنگیدن با آمریکا» آنها را مورد توهین و ناسزاگویی قرار می دهد عملکردی که تماما به زیان منافع مردم ایران در طول اینهمه سالیان تمام شده مردمی که دچار فقر و بی چیزی و انتحار و جرائم و سقوط ارزش پول ملی در مقابل ارزهای بین المللی تا حد چندین برابر سابق و قطع صدور نفت و فروپاشی کامل اقتصاد می باشند.

زمان شعارهای پرطمطراق و احساساتی موهوم چپ نمایانه از جیب ملتها و زندگی آنان گذشته است؛ چرا که امروز زمان همزیستی مسالمت آمیز و پایبندی به روابط بین المللی در عین حفظ استقلال و کرامت ملی است امری که امروز ضامن پیشرفت و زندگی پیشرو و انسانی به جای کینه ورزی و دشمنی با این و آن می باشد.

امروز از آنجا که رژیم ایران خود و سیاستهای تکروانه اش را در نهایت انزوا می بیند و در می یابد که همۀ حسابهایش مشخصا روی سودان با قیام پیروزمند مردم این کشور غلط از آب درآمده و طرحهایش شکست خورده و پولهایی را که مشخصا در سودان طی سالیان متمادی از جیب مردم ایران و برای صدور انقلاب خمینی خرج کرده بربادرفته می بیند، ابتدا بر امارات و بحرین و اکنون نیز بر سودان خشم و کین خود را می ریزد چرا که این کشورها در تلاش برای حفظ منابع ملتهایشان اقدام به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل کرده اند. رژیم ایران در این رابطه انواع تهمتها و ناسزاها و توهینها را به این کشورها از جمله اکنون به سودان رواداشته و می گوید که سودان فریب پول و وام و مادیات و راحتی دنیای مردمش را خورده است!!. دولت سودان باید به این رژیم بگوید: آری، من منافع مردمم و پیشرفت کشورم و رفاه مردم آن را بر شعارها و احساسات و الفاظ تو خالی و موهوم و غیر واقعی و به دور از واقعیتهای عینی امروز جهان عرب و امکانات و شرایط جدید جهان، ترجیح می دهم.

در این زمینه شورای گذار چند هفته پیش طی بیانیه ای به دنبال عادی‌سازی روابط بین امارات و اسرائیل  حمایت خود را از این موضع شجاعانه و درست اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: « توافق دیپلماتیک میان اسرائیل و امارات متحده عربی گامی است سازنده در جهت عادی سازی روابط دیپلماتیک میان کشورهایی که از طرف سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده اند. این توافق می تواند نقطه شروع تحولات مثبت بعدی در منطقه باشد و به روند صلح خاورمیانه و تامین خواسته های به حق ملت فلسطین نیز انگیزه جدیدی بخشد. این اقدام درست و به موقع بیانگر این واقعیت نیز هست که برای تامین صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه تنها راه غلبه بر مشکلات موجود گفتگو و تلاش برای همزیستی مسالمت آمیز به جای گفتمان نفرت پراکنی و خشونتی است که حکومت اسلامی ایران چندین دهه به لحاظ نظری و عملی با کمک نیروهای مخرب و نیابتی خود در برخی از کشورهای منطقه پیش برده است».

شورا در بیانیۀ خود می افزاید: « شورای مدیریت گذار به عنوان نیرویی سامان یافته برای گذار از نظام حاکم تفاهم میان امارات عربی و اسرائیل را همسو با منافع ملی کشور ما ایران ارزیابی نموده و ادامه چنین راهی را در جهت تقویت صلح و امنیت و توسعه اقتصادی و اجتماعی برای همه کشورهای این منطقه پرآشوب و پر خطر می داند. ما معتقدیم که توافق میان همه کشورهای عربی، اسرائیل و فلسطین آغاز پایانی برای ماجراجویی های مخرب نظام ولایت فقیهی ایران در این منطقه نیز خواهد بود».

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»