نشست مجازی مقامات ترکیه، روسیه و ایران

سکوت معنادار روسیه در برابر حملات هوایی ارتش اسرائیل به پایگاه های نظامی رژیم در سوریه و تنها ماندن روحانی

بنابر گزارش یورونیوز ترکیه، روز ۱۱ تیر ۱۳۹۹، سران سه کشور ترکیه، روسیه و ایران در یک نشست سه جانبه از طریق کنفرانس ویدیوئی با یکدیگر ملاقات کردند. این ملاقات در راستای تقویت گفتگو برای کاهش تنش‌ها و حل مشکل سوریه انجام شده است.

در بیانیه مشترکی که پس از این نشست منتشر شد، مقامات سه کشور ضمن اشاره به اصول و اهداف منشور ملل متحد، بار دیگر بر پایبندی به اقتدار، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند. هم چنین با نفی هرگونه تلاش برای ایجاد موقعیت های جدید تحت پوشش مبارزه با تروریسم، نسبت به مبارزه با هرگونه برنامه جدایی طلبانه ای که منافع ملی سوریه و کشورهای همسایه آن را به خطر بیندازد ابراز آمادگی کردند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، ضمن محکوم کردن تحریم های اقتصادی علیه سوریه اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم نمودن هرگونه تحریم علیه ملت ها در جهان خصوصا سوریه، بر حمایت های خود از مردم و دولت مشروع سوریه ادامه خواهد داد.»

ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز بر تلاش برای مبارزه با تروریسم در سوریه و رساندن کمک های بشردوستانه به این کشور تاکید کرده است. پوتین، ضمن اشاره به افزایش فعالیت های داعش در شمال شرقی سوریه، نسبت به فعالیت های جدید این گروهک تروریستی هشدار داد. پوتین هم چنین بر اهمیت بازسازی اقتصاد سوریه تأکید کرده و با اشاره به تحریم های جدید ترامپ علیه دولت شام، خاطرنشان کرد: «تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا دولت اسد را در رکود اقتصادی قرار می دهد.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با اشاره به پناهجویان سوری در ترکیه اظهار داشت: «تاکنون حدود چهار میلیون پناهجوی سوری را در کشورمان پذیرفته ایم و با فعالیت های تجزیه طلبانه در سوریه مبارزه می کنیم. ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا کشور همسایه مان هرچه زودتر به صلح، امنیت و ثبات برسد و بی شک همکاری ما در آینده این کشور تعیین کننده خواهد بود.»

از سوی دیگر این مقامات اعتراض خود را نسبت به تصرف غیرقانونی و انتقال درآمدهای نفتی متعلق به سوریه توسط گروه های داعش، جبهه النصره، القاعده و دیگر گروه های تروریستی ابراز کردند.

سران این نشست هم چنین بر نقش موثر «کمیته قانون اساسی» سوریه تاکید کردند. این کمیته یک سال و نیم پیش توسط سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در راستای اصلاحات سیاسی با نظارت سازمان ملل متحد در سوریه تاسیس شده است. این کمیته از نمایندگان دولت سوریه، مخالفان اسد و نمایندگانی از جامعه مدنی نشکیل شده است. در پایان این نشست بر راه حل غیرنظامی برای حل مسائل سوریه تاکید شده است.

بیش از سه سال است که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برای حل بحران سوریه این نشست را برگزار می کنند. آخرین جلسه مشترک این سه کشور در رابطه با مسائل سوریه در ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ در آنکارا برگزار شده بود. در طول این سه سال اما، روسیه نه تنها هیچ واکنش نظامی با وجود برخورداری از سامانه های دفاعی قوی در سوریه، در برابر حملات هوایی ارتش اسرائیل از خود نشان نداده است، بلکه حتی از نظر سیاسی نیز مانع این حملات نشده است.

در حقیقت با توجه به تاکید چندین باره پوتین بر نقش روسیه در بازسازی سوریه، آشکار است که دولت روسیه نقش جمهوری اسلامی در سوریه را پایان یافته می داند و خواهان خروج رژیم از این کشور است. اگرچه هر سه کشور در تمامی نشست های خود اعلام کرده اند که خواهان حفظ تمامیت ارصی سوریه و یک حکومت مرکزی در این کشور هستند. اما با توجه به روابط خوب ترکیه و روسیه با اسرائیل، این خواسته در دراز مدت فقط به نفع ترکیه، بدلیل امنیت مرزی اش، و روسیه بدلیل سرمایه گذاری های اقتصادی و حفظ پایگاه های نظامی اش، تمام خواهد شد و سر رژیم بی کلاه خواهد ماند.